Start af bil der har stået stille i 5 - 6 år

Hej! Sikke en masse gode svar man kan finde her når man ikke ved det store om biler. Desværre kan jeg så ikke selv bidrage med så meget ud over spørgsmål. Men jeg har købt en gammel bil der har stået stille i 5 - 6 år i garage. Ejeren siger at den har det fint og både kan starte og køre. Kan jeg skade motoren ved at starte og køre den, eller skal jeg foretage mig noget særligt inden jeg går i gang med at starte den? Ejeren mener desuden at bremserne har sat sig/er rustet fast. Er det noget der kan klares med en lille køretur eller skal der en større omgang til?
Mange hilsner
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej! Allerførst,har bilen stået tørt eller fugtigt?. Før man forsøger at starte bilen er der et par ting at gøre. Start med at tage tændrørerne ud,og tørn derefter motoren ved hjælp af en skralde/skifte nøgle på den foreste remskive, tørn den mindst 2 omgange, hvis det forløb uden at der er problemer med at dreje den rundt fortsætter du med at tørne motoren med starteren indtil at olietryk er opnået(lampen slukker)det forudsætter naturligvis at der er olie på motoren, skift evt.olien.
Sørg ligeledes for at der er vand på motoren. Monter tændrør og start. Er det en bil med tandrem så SKIFT den. Bremser kræver total adskildelse under alle former hvor alle deles funktion og stand kontroleres. Hvis du oplyser hvad det er for et automobil kan der supleres med yderligere oplysninger.
God fornøjelse.
Carsten
Hej Carsten, tak for dit fyldige svar! Jeg kan supplere med at bilen er en Granada fra 1976. Den har stået tørt i et lettere opvarmet rum - i hvert fald frostfrit. Baggrunden for mit spørgsmål er om jeg kan køre bilen hjem på prøveplader eller om jeg skal leje en autotransporter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er store chancer for at bremse kaliberen på forbremseren sidder fast eller hænger. Lej en autotrailer på en tankstation. Det er vist det mest sikre. Kan lejes for 3-400kr. Hvis du skruer tændrør ud, og giver den en lille sjat olie rundt i cylindervæggen, og derefter tørner den på starteren et øjeblik, så burde du efterfølgende kunne starte den op uden problemer. De gamle 6 benede er ikke til at tage livet af smile
Husk det kræver specielt kørekort til at køre med autotrailer, hvis det er som anhænger og er det en autotransporter så selvfølgelig stort kort.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis