Lak, olie eller ingenting?

I vores Maxi 77 ligger der et løst teak trægulv. En "rist" med ca. 2 cm luft mellem hver "brædt"
Det har været lakeret tidligere, men er ikke vedligeholdt så lakken er skallet af i store områder og træet har suget vand.
Vi har tænkt os at slibe alt lak af og give det olie - men hvilke olie? Vi her ikke lyst til at skulle give det olie flere gange hver sommer.
Og så har jeg flere steder set kinesisk olie hvad er det?


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan selv være et løst trægulv Andy, det hedder DØRK når vi er nede i båden.
Jeg vil forslå dig at slibe det fri for lak og så sovse det grundigt ind i Teaktræs olie, Når det er godt tørt på overfladen så giv det en god Tonkin lak.
Kineser olie ? har aldrig hørt om det, men det er vel det det de holder sig så små af
fandt lige dette, jeg må have stavet forkert første gang jeg googlede det.

Kinesisk olie
Dybtindtrængende kinesisk træolie
Egenskaber:
Produktet er en klassisk kinesisk træolie med meget tørstof, baseret på kinesisk "tung tree oil" kombineret med en fed alkyd og linolie.
Kinesisk træolie har i umindelige tider være anvendt til at beskytte træ mod fugtindtrængning.
Andelen af kinesisk olie overstiger 85% af oliedelen.
Kinesisk olie adskiller sig fra "konventionel" olie ved dens mindre molekylestørrelse, der giver ekstremt dybtindtrængende egenskaber.
Kinesisk træolie har i umindelige tider være anvendt til at beskytte træ mod fugtindtrængning.
Modvirker desuden dannelse af sprækker, splinter og svamp.
Anvendelsesområder:
Træolie til vejrbeskyttelse af såvel nyt som tidligere imprægneret træ, også fede eksotiske træsorter.
Velegnet til såvel første behandling som vedligeholdelse af f.eks. havemøbler, bænke, vinduer, facader og træværk.
Er også velegnet til traditionelt vanskelige træsorter som teak og mahogni, også i bådmiljøer - over vandet og inde i båden.
Oliens dybtindtrængende egenskaber giver den en række andre anvendelsesområder, f.eks. støvbinding og til at give glans til fliser og tegl.
Brugsanvisning:
Underlaget skal være fast, tørt og godt rengjort.
Løst, porøst og nedbrudt træ fjernes vha. en stålbørste eller slibning.
Olien påføres, til underlaget ophører med at suge.
Efter nogle minutter aftørres eventuelt overskud med klud eller svamp.
Efter behov gentages behandlingen efter tørring.
Olien skal trænge ind i underlaget og ikke danne nogen film ovenpå.
Behandlingen gentages efter behov flere gange om året.
Det er særligt vigtigt at behandle om efteråret.
Påføres med pensel, dupning eller svamp.
OBS: Den store andel af tørstof betyder, at olien IKKE er velegnet som grundolie til efterfølgende overmaling.
OBS!
RISIKO FOR SELVANTÆNDELSE af olierede klude, affald, papir mv. Anvendt materiale skal med det samme kommes i vand og derefter lægges i en lufttæt og helt lukket spand eller brændes op.
Tekniske data:
Bindemiddel: Tung tree oil, linolie
Glans: Afhængigt af underlaget
Densitet: ca. 0,87 g/cm³.
Tørstof: 45 volumen-%
Farve: Klar
Materialeforbrug: 4-10 m²/l
Viskositet: 30-40 sek., 3 mm bæger
Brandklasse: 3
Lagring/transport: 2 år ved ubrudt embal.
Maleomstændigheder: Over +4 °C, ikke for varmt
Fortynding/rengøring: Fortynder/alifatnafta
Tørretid: ca. 1 døgn, afhængigt af temperatur og luftfugtighed

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja ja lille Andy, men det kan du jo ikke bruge til en dyt, så er det opklaret.
af med lakken , teak har ingen brug for tilsætning af olie, vaskes med brun sæbe en-to gange årligt, ved angreb af alger, vask med rodalon. kodeordet her er skridsikkerhed, ingen lak eller anden overfladebehandling.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Dvs. ingen olier. men vask. Det må være det vi gør, sikkerhed er vigtig.

Et tillægsspørgsmål. Hvordan undgår man lakken stivner/hærder når man er begyndt at bruge af dåsen. Jeg har en luge og en rorpind der skal have nogle lag lak.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
jeg hælder det altid over på en flaske, med et godt låg. En lille sjat ( teskefuld ) terpentin ( ikke mineralsk , kan ikke lige komme på hvad det andet hedder ), så holder du låget tæt til flasken og puster brugt luft ( iltfattigt ) ned i den og hurtigt på med låget. Jeg købte engang en kasse glaskugler dem putter jeg i til lakken står op i ´halsen ( på flasken ) så er der kun en lille overflade, lakken kan ta' ilt fra og linolien i lakken hærder ved iltning, så det skal undgås.

vegetabilsk terpentin

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lyder smart, jeg tror det er samme terpentin som man bruger til oliemalerier.
Men brugt luft??
Måske skulle man teste det med en plast flaske, så man kan klemme den så lakken står helt oppe ved kapslen og så nogle dråber terpentin på?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg går ud fra at du, som vi andre, snupper en del af ilten fra den luft du indånder, derfor er der mindre i når du puster ud, det skal altså være et ganske almindeligt åndedrag, der skal i flasken, ikke luft, som bare har været i munden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Okay, jeg tager en dyb indånding og puster i flasken når Ann siger jeg er blå i hovedet 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg stiller altid dåserne på hovedet, så kan der ikke komme luft ind.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også