Lak, olie eller ingenting?

I vores Maxi 77 ligger der et løst teak trægulv. En "rist" med ca. 2 cm luft mellem hver "brædt"
Det har været lakeret tidligere, men er ikke vedligeholdt så lakken er skallet af i store områder og træet har suget vand.
Vi har tænkt os at slibe alt lak af og give det olie - men hvilke olie? Vi her ikke lyst til at skulle give det olie flere gange hver sommer.
Og så har jeg flere steder set kinesisk olie hvad er det?


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I vores Maxi 77 ligger der et løst teak trægulv.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke luft. som trænger ind, men den luft, som allerede er der, og f.eks. tonkinlak uden fortynder er meget slem til at danne skind, da den udelukkende består af olier.
På "moderne" lakker på alkydbasis er problemet ikke så stort, men det er så bare maling uden farve, som stort set ikke tilfører træet noget af nogen slags, laver bare en hinde udenpå.
Men skulle jeg kun lakere småting og så gemme lakken, ville jeg vælge den tonkin, som er fortyndet i forvejen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af grandoldman den 12-11-2008 10:13
Okay, jeg tager en dyb indånding og puster i flasken når Ann siger jeg er blå i hovedet 

Du kan eventuelt fylde lidt lightergas i beholderen, inden du sætter låget på. Det vil virke som flydelåg.

WS
Jeg tænkter over at tonkin har noget olie som trænger ind i træet og moderne klar lak bare er maling uden farve.
Jeg har en vandfast træklods i noget tykt noget som må være krydsfiner eller flere lag limet sammen.
Jeg har tænkt at give den junkers lak (maling uden farve) og vil godt op på 10 til 12 lag.
Når nu junkers ikke har de olier, hvilke olie kan jeg gå give træet først. evt et navn jeg kan spørge efter hos farvehandleren?
Det er den plade/klods som påhængsmotoren sidder fast på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.

Det vil ikke hjælpe dig noget at smørre noget på krysfinerens flader, limen imellem lagene lukker af for indtrængende olier. En god ting kan du gøre, smørre flere lag fortyndet lak på endetræet (må ikke være vandbaseret) Det er også spild af god lak hvis du giver den mere end tre lag, du knuser jo overfladen når du spænder motoren fast.

det er jo netop for den knuste lak jeg ikke ville ofre den gode tid og lak på det. Er der noget andet man kan smører sådan en klods ind i for at få den pæn og holdbar.?? uden at sprænge når jeg spænder motoren fast?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
tjekkede lige trætjære på google.dk jeg kan se man kan købe det i 5 liter og der har været en masse vedr. om det er lovligt at bruge jævnfør biocid loven.
Hvordan arbejder man med det.. skal det have flere lag? Bliver det tørt? og kan man købe lidt mindre en 5 liter? og er det alm hyldevare i byggebiksen eller ??
Så jo.. endnu en ting jeg aldrig har hørt om.
er det f.eks. det her

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja det har været oppe at der var problemer med trætjæren, jeg ved dog at det er godkent til brug i Danmark. Det har faktisk været skrevet om det i avisen på et tidspunkt. Trætjære tørre ikke op uden der tilsættes segativ. Men du kan også købe ders Lindolie med Fungisider, det er det der gør lindolien god til træ for at der ikke skal gå råd i det. Og du kan bruge lindolien til alle former for træværk, også selvom du køber 5 L. det kan holde sig i mange år når der ikke bliver tilsat segativ.
okay, det vil sige at jeg skal købe både trætjære og segativ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja ! Trætjære alene tørre ikke i overfladen derfor tilsætter du lidt segativ. Men hæld kun den mængde op du regner med at skulle bruge og tilsæt segativ til det. Og det er dråber vi taler om, ca. 5 dråber til 0,5 L.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også