Rep. af stråtag

Hejsa.

Jeg er tæt på at købe en gård med stråtag, men i tilstandsrapporten står der at der er nogle utætte steder i stråtaget hvor der er stillet en spand under til at opsamle regnvand.

Nu er mit spørgsmål så om man kan rep. på et stråtag eller om det er hele taget der så står for udskiftning?? Taget er ca. 40 år gammelt.

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis taget er 40 år gammelt er det nok efterhånden et spørgsmål hvor længe det generelt kan forventes at holde, særligt på sydsiden.

Hvis der er relle huller vil en reparation omfatte en gentækning af området (ikke hele taget) som en fagmand nok bør gøre, hvis du ikke har erfaring med det.

Er det lidt gennemsivning kan du reparere taget ved at man klappe nye rør i udefra. Til formålet bør du søge nogle kærrer der ikke er for grove (fine eller mellemfine). Kort toppen af, så de er tilstrækkelig stive til at du kan klappe dem op, og så går du i gang med at klappe en "håndfuld" op ad gangen til du har fyldt det bløde område ud. Du kan lave et klaptræ til opgaven. Det er et brædt med lister på langs og  et håndtag på bagsiden, som du kan klappe rørene op på plads med. (klaptræet kan laves på mange andre måder, det væsentlige er, at træet kan få fat i rørene og klappe dem op, så de etagedeles efter tagets hældning)

Er dit tag tækket med strå bør du også vælge fine rør til opgaven, da halmstrå ikke er stive nok til at blive klappet op.

 

Ja, det kan der nok værre noget om. Jeg må heller prøve at få fat i en tækkemand.

Men det er nu rat at vide at der kan lappes på sådan et tag. Hvis det nu kan udskyde et nyt tag 5 år, så vil jeg værre tilfreds.

Det er ikke et stort hul, men lidt smådryppen.

1000 Tak for jeres kyndige svar.

Hej
Er der nogle som hved hvad de de stålwirer hedder som man bruger til at sætte stråtaget fast med?
Mvh Marie

Jeg ved ikke præcis hvad de hedder. Men da jeg lavede et lille rundt lysthus med stråtag, hed de udglødet rustfri bindetråd. Og for et stråtag regner man 60-80 års levetid.

En anden ting at tænke på er den forhøjede forsikringspræmie


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej
Mange tak. Så er der lidt og gå efter. Hved du også hvad de skriger med bindetråd som holder wiren hedder?

Mvh Marie

Undskyld der misforstod jeg. Jeg troede du mente bindetråden, det er den der er rustfri . Den tykke tråd jeg købte hos tagdækker var en 3-4 mm galvanisret ståltråd. Det er den tråd der ligger over negene, og som bliver strammet ned med bindetråden. I mit havehus er der stålskelet under så der var ikke brug for de skruer. Jeg ville gå til en tagdækker, og købe disse ting. Der kan man samtidig får en god snak som godt kan give lidt guldkorn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super tak for hjælpen. Det prøver jeg.
Mvh Marie
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis