Beregning af propellerstigning

Hej sejlerfolks
Jeg har taget min propeller af båden, da jeg skal have en ny. I den forbindelse har jeg prøvet at regne stigningen ud på den. Men det overstiger mine evner, jeg kan simpelthen ikke regne ud hvordan man gør. Jeg har bestilt en ny ved korsør propeller, de kan jo som ingenting regne tingene ud. Men nu er jeg blevet nysgerrig. Så jeg håber at der er en af jer der lige ved hvordan man gør.

Mange hilsener Finn Gevind
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er motor hk vægt på båden og vand modstannen af båden og om det skal være en hurtig spetbåd eller om der er en der skal slæbe

hilsen  rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

og der kommer and på motor omdrejninger gear og udvæskling

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej Renek
Jeg tror du har misforstået mig lidt. Jeg er ikke ude på selv at beregne, hvor stor en propeller jeg skal have til min båd. Nej , det er formlen til at beregne stigningen på min gamle skrue. Der er nemlig ingen angivelse af skruestørrelse og stigning. Diameteren er 440 mm og vridet på bladene er ca 55 mm på det bredeste stykke, så det er en 17" skrue og så er spørgsmålet hvordan beregner jeg så stigningen, når jeg ved hvad vridet er.
MVH Finn Gevind
Det har jeg da rodet med engang, jeg skal godtnok lige se i bøgerne, men det er lidt ligesom en gevindstang og møtrik.det er den tilbagelagte strækning ved en omdrejning.
jeg vender tilbage

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Hej Captainnemo
Det glæder jeg mig til
MVH Finn Gevind
Annonce
http://www.csgnetwork.com/marinepropcalc.html

Den her kan mugligvis bruges.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Er det sådan noget her du leder efter.
http://www.csgnetwork.com/marinepropcalc.html

http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da:official&hs=Y6O&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=PROPEL+CALCULATOR&spell=1

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Hej du med de 5 hk.
Det var ikke lige det jeg søgte.
Det jeg roder i er: Jeg har en skrue som jeg måler til at være 17" (440mm) i diameter. Radius er 220 mm, 2/3 af radius er 146 mm. Der er bladene bredest og har et vrid på 55 mm. Så er spørgsmålet: hvad er stigningen? jeg har efterhånden prøvet alle mulige former for hjemmelavede formler, men de passer ikke "en meter". Nu ved jeg (fra Korsør propeller) at min gamle skrue er 17 * 11 ". De 17" kan jeg måle mig til, men hvordan regner man stigningen ud når man ved hvor meget vridet er. Se det er spørgsmålet. Men ellers tak for svaret. Det er altid rart at høre fra andre.
MVH Finn Gevind
Stigningen er det stykke skruen bevæger sig fremad, hvis du forestiller dig at den skærer sig gennem "fast materiale", så din 17 x 11 " skrue bevæger sig 11 tommer svarende til ca, 27,5 cm pr omdrejning
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis