brugte tegl

Hej igen.

Indenfor en overskuelig fremtid skal jeg skifte taget på mit hus, og vil gerne have gammeldags røde tegl.
I dag er jeg så faldet over 3200stk fra en nedrivning. De ligger stablet og pakket på paller og er lige til at hente, hvilket jo er meget fristende.

Er der nogen her der har erfaring med at ligge brugte tegl?

Er der f.eks. noget bestemt man skal kigge efter.
Der er jo ikke de risici forbundet med at afhente de omtalte tegl, men jeg vil jo nødig ligge dem, hvis det generelt er en dårlig ide.

Håber nogen har erfaringer, specielt mht hvad man skal kigge efter for at vurdere de brugte tegl egnethed til en ny omgang på andet tag.

Mvh fra okvej.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

derudover er det jo en enkel måde at få et patineret look på med det samme. Men det er ret vigtigt at se på hvor længe stenene allerede har været i brug, altså for at have en ide om stenes forventede restlevetid og dermed om det er umagen værd at lægge dem.

Du skal se på om teglene fortsat er hele og ikke er begyndt at blive porøse med deraf følgende opfugtning og afskalling (ikke slagskaller).  

Du skal også overveje mulighederne for at få erstatningssten hvis storm eller lignende ødelægger nogle stykker. Hvis ikke stene har standardstørrelse og form, der fortsat produceres vil det være hensigtsmæssigt om partiet du overtager er så stort, at du selv har lidt ekstra sten liggende til reparationer.

Jeg har ingen erfaring med at genbruge gamle sten, men hvis jeg sammenligner mit tag med de originale røde teglsten fra 1946 med f.eks. de teglsten der er på mine forældres hus fra 1985 så kan jeg se at nye tegl er mere "ensartede" hvilket medfører at de kan ligge langt tættere mod hinanden. Jeg har lige mørtel understreget hele mit tag (købt huset i september) og nogle steder er der op til 1½ cm sprækker mellem teglene.

Desuden er tegl ikke frygteligt dyre sammenlignet med de andre udgifter til stillads/træværk/lægter/isolering(hvis relevant). Hvis du går efter at spare penge, så brug nye tegl, det tror jeg bedre kan betale sig i længden og i højere grad øge værdien af huset.

Mvh You Can Do It!

You Can Do It! har ret, her lagde jeg sortglasseret, de kostede ca. 220 kr. pr. m2. Af hele prisen på renovering af taget var det faktisk kun ca. 1/3 af prisen der gik på selve teglene.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis