Lyssensor

Hvis jeg har behov for to lyssensorer til at styre mit lys i haven. Kan jeg forbinde dem således at jeg kører mellemledningen fra min afbryder op i den ene sensor. Og forbinder sensor 1 og 2 med en ledning så de sidder i serie. Og herefter trækker en ledning fra hver sensor op i den første vægbelysning ud af mange?

Så burde det det vel ikke betyde noget at begge sensorer bliver aktiveret samtidig. Ellers vil den ene slukke når jeg kommer ud af den rækkeområde, men belysningen vil herefter tænde når jeg går ind i den anden sensors område.

Spar mig for hvad man må selv og hvad man skal have en dyr dreng til at lave - de regler kender vi vist alle
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være den helt rigtige måde at gøre det på!! :-)
Jeg kan desværre ikke holde mig i skindet når du nu skriver at "...de regler kender vi vist alle"

Det er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, men konsekvenserne derimod er der nok knap så mange der er opmærksomme på, så derfor vil jeg tillade mig at klippe klistre lidt fra Sikkerhedsstyrelsens årsrapport fra 2007 om anlægstilsyn der fortæller om de eftersyn der bliver foretaget af installationer rundt omkring i landet:

...hvis installationsejer ikke kan dokumentere, at arbejdet med den elektriske installation er udført af en autoriseret elinstallatør, indgives der politianmeldelse for overtrædelse af elinstallatørloven.

Blot til info Held og lykke med lyset - din løsning fejler ikke noget.
Lige et hurtigt spørgsmål selvom det ikke bør være i denne tråd. Men hvis der indgives en politianmeldelse hvad er strafferammen så

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hejsa.

Du skal forb. dem parelelet, med mindre at du ønsker begge sensorer aktivert før lyset tænder.

Jeg har selv behovet, og har tidligere bøvlet en del med det. Jeg oplevede at sensorerne "forstyrrede hinanden".
Efter en snak med importøren, som mente at det ikke sku´være et problen, at monterer den parelelt, og var iøvrigt meget imødekommende, og intereseret, sendte han mig nogle nye.
Det lykkes mig heller ikke med dem.
Satte et to slaverelæer på, så der var "galvaninsk" adskillese.
Nej, det duede heller ikke.

Så gav´jeg op, og satte enn´i "knækket" på havegangen.

Jeg har dog ikke helt opgivet endnu.
Rent El teknisk sku´det fungerer. Jeg venter på tid, og bedre vejr.

Lovene, skal vel ikke en stoppe tekniske ufordring.

Får noén det til at fungerer, vil jeg meget gerne høre om det.

Hilsen Lyngs.

DK-Miljø
Hvordan kan man lovliggøre en installation der er lavet efter de regler for El installationer der allerede ligger. Hvis der skulle komme en installatør ud og godkende det og det hele er lavet som det skulle efter foreskrevne regler, så har jeg svært ved at se det ulovlige i det - andet end jeg har lavet det selv....
Har dog allieret mig med en installatør som kommer og godkender det, for hver gang jeg laver noget;-)

Tak for svarene
Såfremt installatøren godkender det arbejde du har udført, så begår han lovbrud da han ikke må tage ansvar for arbejde han ikke selv eller de der er ansat under ham har udført.

... jeg tvivler nu også på at han godkender arbejdet. I praksis ser man ofte at installatøren foretager et eftersyn af installationen hvorefter han laver en lille skrivelse hvori han gør opmærksom på at installationen umiddelbart ikke har synlige fejl eller mangler. Men han påtager sig intet ansvar.
Et andet problem ved at lave el-arbejde selv:

Hvis dit hus f.eks. brænder og dette skyldes ulovlige el-installationer kan man komme ud i en sag hvor forsikringen ikke vil dække pga. ulovligt arbejde. Dette er nok nærmest værre end en bøde fra politiet!!
lav du bare dit lys som du siger ingen problemer
, Og steinaa regler regler regler !!!!!!!!!!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis