Er det Gear eller Kobling? Fiat Brava

Hej Herinde.. jeg har tidligere fået en rigtig fin hjælp herinde, så nu prøver jeg igen.

Det drejser sig om min Fiat Brava, fra 1997.

Den er pludselig blevet næsten umulig at skifte gear på. Med vold kan man få den i gear, men det er jo ikke rigtig holdbart i længden..

Der er ingen problemer med at sætte i gear, når bilen ikke er tændt. starter man bilen, og så sætter i gear, er den meget svær at få i første gear. Er man derimod oppe i fart, og skal ned i første gear, kan man, hvis man sætter farten helt ned til ca. 5-10 km/t, ja så smutter den lige i første gear.

Underlig bil

Jeg har så lagt mærke til, at når jeg træder koblingen ned for at skifte gear, så lige inden den er helt i bund, så giver den et lille nøk.. og så kan man træde helt i bund igen..

Mit spørgsmål går på, er det mon gearkassen, den er gal med, eller kan det forbindes med koblingen?? Eller er det mon noget helt andet?

Håber der er nogen der har nogle gode forslag?

hilsen Monica.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at lave en dobbelt udkobling.
Start bilen og hvis den er svær at få i gear, så lad være med at sætte i gear, men slip koblingen og træd koblingen ned igen og hvis den så er til at få i gear er det din kobling.
Det betyder at din trykfod i koblingen ikke virker rigtig eller dit trykleje også kaldet udrykkerleje, så ja ny kobling. nogle kan godt leve med at lave dobbelt udkobling, havde selv en bil, hvor det blev til vane at koble ud og så slippe den og så koble igen og så sætte i gear, din kobling er ikke slidt, for så ville den fedte i koblingen, forstået sådan at den ville trække meget dårligt når du startet med at køre.
Men prøv at starte bilen, sæt den i frigear, træd koblingen ned og slip koblingen og træd den så ned igen og hvis den så kan gå i gear, ja så er det enten trykfod eller trykleje.
Jeg takker for uddybende svar...

En ny kobling er vel billigere end en ny gear kasse?? Som jeg jo også frygter lidt..

Kæresten har bilen idag, så har bedt ham om lige at prøve at lave en dobbelt udkobling, når han skal hjem.. men han mente nu, at det havde han prøvet uden nogen effekt..

HVis det nu ikke er det, har du så et forslag til, hvad det kan være??
Vil tro at i kan få en A+ gearkasse for omkring 2500-3000 kr hos en hugger og hvis i skal havde en så få koblingen skiftet ved samme lejlighed, da gearkassen er af.
Hejsa igen..

Det er ikke kun 1. gear, den er gal med.. kører jeg nu i 4. gear, og skal brense ned for at dreje, så er den svær at få ned i 3 eller endda 2. gear.... med lidt møje og besvær går den i 2. gear, mens den ved 3. gear Hvæser noget, inden den går ind.

Det tyder på at sykromessen er røget, det er nogle låseringe i gearkassen, det kan ikke betale sig at få den renoveret, det er for dyrt.
Du kan få gearkasse fra 1000 kr og opefter, en A+ gearkasse er en som er helt perfekt og har måske kun kørt 40-60.000 km hvor de billige gearkasser til 1000 kr, de har måske rundet 2-300.000 km.
Jeg ville nu nok lige kigge en gang mere på koblingen. Hvis ikke man kan koble ordentligt ud, kan man fint opnå de problemer du nævner.
Hvis du kan sætte den i bakgear uden problemer, og der iøvrigt ikke er syncromesh på bakgearet, hvilket jeg ikke tror, trækker jeg mine ord i mig igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Lige til oplysning.

Disse biler har et svagt udrykkerleje, og til sidst står det helt og aldeles af.

Kontroller dog først at det ikke er kablet der er ved at gå.

Mvh autoole

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også