Er det Gear eller Kobling? Fiat Brava

Hej Herinde.. jeg har tidligere fået en rigtig fin hjælp herinde, så nu prøver jeg igen.

Det drejser sig om min Fiat Brava, fra 1997.

Den er pludselig blevet næsten umulig at skifte gear på. Med vold kan man få den i gear, men det er jo ikke rigtig holdbart i længden..

Der er ingen problemer med at sætte i gear, når bilen ikke er tændt. starter man bilen, og så sætter i gear, er den meget svær at få i første gear. Er man derimod oppe i fart, og skal ned i første gear, kan man, hvis man sætter farten helt ned til ca. 5-10 km/t, ja så smutter den lige i første gear.

Underlig bil

Jeg har så lagt mærke til, at når jeg træder koblingen ned for at skifte gear, så lige inden den er helt i bund, så giver den et lille nøk.. og så kan man træde helt i bund igen..

Mit spørgsmål går på, er det mon gearkassen, den er gal med, eller kan det forbindes med koblingen?? Eller er det mon noget helt andet?

Håber der er nogen der har nogle gode forslag?

hilsen Monica.
Hej Herinde.. jeg har tidligere fået en rigtig fin... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og tak for jeres svar..

Det var koblingen, den er gal med.. for igår røg den helt og aldeles :) jeg nåede lige præcis at køre til min destination, og så begyndte den ellers at larme fra motorhjelmen.. og jeg har ikke kunne få den i gear efter det.. overhovedet..

Så nu går jagten ind på at finde et ok værksted, få lavet dyret og så bliver den sq smidt til salg.. nu gider jeg ikke FIAT mere, det er helt sikkert...

Nogen forslag til en økonomisk bil, der skal køre ca. 100 km om dagen? i en prisklasse på 40-45.000 kr?

hilsen Monica.
Kig ikke alt for meget på benzin/dieseløkonomien. Det er mindst lige så vigtigt, at ikke reparationerne løber løbsk, og der ikke hele tiden går noget dyrt i stykker og stumperne er til at betale.

Min nabo, med nykøbt hus på landet, havde en lignende vogn, deres allerførste, som din, og det var dog grusomt, som det kostede. De havde netop købt den, fordi de håbede på, at det var en økonomisk vogn. Efter et par år med voldsomme udgifter, blev de stillet en udgift i sigte på kr. 70.000. Så opgav de den vogn.
Jeg tror ikke du får ret mange mekanikertyper til at anbefale en gammel Fiat, hvis de skal give kunden et godt råd, og de selv bliver også trætte af at reparere skidtet, idet det medfører en utilfreds og sur kunde.

Køb en pæn og vel vedligholdt, gammel Mondeo. Det er til at tumle, selv om den ikke er ufejlbarlig. Du kan jo så lade være med at pine den til max.ydelse hele tiden. Hvis min kone kører vores 1995, 2.0, kører den rask væk 12-14 km/l
Har lige fået smadret forkofanger, for- og blinklygte i den ene side. Det var stumper for ca 2500 + maling og montering. (Det var ikke os selv, men en modpart, der skal betale! :)  )

Med venlig hilsen
ktm

 

Det var det første jeg sagde, udrykkerleje, men hvis du skal havde en anden bil, der køre langt, så vil jeg foreslå suzuki swift, en lille rap bil, som køre langt på literen, nu ved jeg ikke hvor i verden du bor, med hensyn til værksteder, der er jo mange, kender et par stykker i københavn, som er reelle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også