Tør for vand. Jacko 1071 5450 05-11-2008 21:28 Nu er jeg ikke den store mekaniker.Men situation er som følger. Min kæreste har kørt i bilen de sidste to dage. I dag da hun hentede mig fra arbejde, var varme indikatoren i instrumentbrættet lige under det røde felt! Hun havde ikke bemærket noget... Da vi nåede hjem, hældte jeg omtrent 3,5 liter vand i køleren...Spørgsmålet er så, hvor stor er risikoen for der er sket skade på motoren? Jeg har efterfølgende kørt en ca 50-60 km lang tur i den, uden at der var tegn på nogle fejl.Bilen er en Toyota Corolla 1,3 xli 1990.Nu har jeg tidligere et par gange, haft olie standen temmelig langt ned hvor den har overlevet, så håber jo lidt på den overlever en tur uden vand også Ihvertfald bare et halvt år mere Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 06-11-2008 00:40 Det er jo det der ofte er problemet når hvisse kvinder og mænd køre bil, de aner ikke en disse om hvad instrumenterne er til. Men jeg tror ikke der er sket andet end din motor her fået det lidt for varmt, du har været heldig. Men hvad om du fortalte damen hvad de forskellige instrumenter er til og hvorfor. Jeg havde en knægt (bekendt) der havde fået sin gamle mormors bil, hun havde passet og plejet den og vidste væsentligt mere om biler og deres indretninger end han gjorde. Han lå og kørte rundt med en lysende olietryks lampe uden at ane hvad det betød, og hvorfor dog undersøge det når bilen nu kørte så fint. Det var bare lige til en dag hvor motoren brændte sig fast og blokerede med et smeld ved 100 kmt. Jo han havde da godt nok lagt mærke til at den var begyndt at ryge meget på det sidste, men den kunne da kører. Det kostede en helt ny motor og gearkasse.
Jacko Trådstarter 1071 5450 06-11-2008 16:58 Hun påstår hun godt nok ved hvad de er til og vidste den var varm... Og så tænker man, hvorfor helvede har du så ikke lige gjort noget ved det...! Men snakkede med en mekker i dag, han mener den har overlevet... Har nu også kørt en fiat uni tør for olie. En dag lyste olie lampen, den lyste kun en gang, og kiggede efter olien lige efter. Totalt tør! Ikke så meget som en dråbe! Fyldte den op... Og boom, et døgn senere kunne jeg kun kører i 2 gear Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted
Håndværkeren 20251 07-11-2008 11:09 Så vidt mig bekendt er alle 4 takts bilmotorer udstyret med en olie pind. Hvis du udelukkende stoler på elektronikken vil det på et tidspunkt koste dig dyrt. Især ældre biler har godt af at blive tjekket en gang om ugen, og det tager maximalt 5 min.
Bent Andersen 3003 07-11-2008 12:32 Nej, ikke alle biler med 4-taksmotor har oliepind, min har f.eks. ikke. Den har dog en "virtuel" oliepind, idet oliestanden kan kaldes frem i displayet ved speedometeret. Bent.
ktm 8948 4540 07-11-2008 13:06 Hvad er dog det for en bil? Det er første gang jeg hører om en 4-taktsmotor uden oliepind!!!Den med "virtuel" oliepind er i øvrigt ikke en ny foreteelse. Jaguar m.fl. havde det allerede sidst i fyrrene, men havde alle oliepind i tilfælde af elektrisk fejl og svigt. Med venlig hilsen ktm Annonce
Jacko Trådstarter 1071 5450 07-11-2008 13:11 Håndsværkeren: Tjekker normalt olie ca 1 om ugen. Fiat, det er 6 år siden nu, havde jeg tjekket 14 dage før. Normalt, brugte den ikke olie overhovedet. Så tjekkede den kun engang hver 14 dag. Men må være sket noget med motoren siden den pludselig slugte så meget. Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted