Isolering + opsætning af gips i kælder

Hey derude.
Da vi ikke har så meget plads i vores stueetage (venter tvillinger + en dreng på 5 år) ja så har vi snakket om at få isoleret kælderen, sætte gipsplader op, og få tapeseret, sådan vi kan bruge vores kælder. Sætte en affugter op centralt dernede, og lade den kører mindst i dagtimerne, med åbne døre. Det er bare rå vægge der er der nu. Der er varme og strøm dernede. Huset er fra 50'erne og lejet. Vi kan ikke se eller mærke fugt dernede, men luften føles da som en kælder når man kommer derned.

1. Er der noget lovmæssigt jeg skal være opmærksom på?
2. SKAL jeg sætte dampspærre op?
3. Må jeg gerne skrue stikkontakterne ud af de rå vægge og genmontere dem i de kommende gipsplader?
4. Hvis jeg nu bruger 19x100 forskalling, hvilken type isolering skal jeg så bruge? Synes ikke jeg kan finde noget, der kun er omkring 19mm - det må måske presses?

Venlig hilsen Jonas

Ps. Ved godt man ikke må bruge kælderen til beboelse.

Hellere skrue end svejse. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. stikkontakter -> Dåserne SKAL flyttes med ud!
2. Er der ikke omfangsdræn om huset vil du på et tidspunkt få problemer med fugt vil jeg tro. Hvis du indkapsler fugten mellem ydervæg og gips, vil det rådne med tiden. Dette kan være på 3 måneder eller 10 år afhæng af mange ting.
3. 19 mm isolering -> tja, alt tæller, men så kan du ligeså godt lade være!

Personlig holdning: Jeg ville ALDRIG byde familie, mig selv eller husdyrene at sove i en kælder der ikke er godkendt til formålet. Risikoen for udvikling af astma, allergi mm. er stor i et så fugtigt og evt. giftigt miljø (pga. mug, svamp mm).

Positivt: Det ser ikke ud som om der er fugtskader eller andet, men pas på og træd varsomt :-)
1. Ved godt stikdåserne skal flyttes med ud. Mit spørgsmål er om JEG må gøre det, eller det skal gøres af en aut elektriker!??
2. Ved ikke om der er dræn omkring huset, men tror det ikke. Så det går jeg ikke ud fra.
3. Vil du mene jeg skal lade helt være med at isolere i de 19mm forskalling eller hva!?? Er det godt nok bedre?

Er glad for du er ærlig omkring dette, og skriver din personlige holdning.
Kælderen er godtnok ikke godkendt til formålet nej, men der er ikke fugtskader et eneste sted dernede. I det rum der er billeder af, sover jeg nede om dagen (arbejder nathold). Det har jeg gjort i ½ år nu - husker at lufte rigtig godt ud. Og jeg har ikke mærket nogen forskel overhovedet.
Planen var jo også at sætte en elektronisk affugter op, centralt dernede - det må da nedsætte risikoen for astma, allergi osv!??
Der er vel ikke mug eller svamp, hvis det ikke kan ses!??

Hellere skrue end svejse. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Principielt set må du gerne selv skifte kontakten, men i dit tilfælde så skal du jo have en ny dåse... Det mener jeg du skal have en elektrikker til. På den positive side af sagen, så er det hurtigt gjort.

Du kan jo også vælge eks. stållægter, så får du 3-4cm bagved gipsen. Det giver to fordele. Både at det er nemt at montere de grønne dåser bare ved at skrue dem fast i muren og så spartle bagefter, og samtidigt så kan du også lægge 30mm styrolit bag gipsen. Alternativt, kan du benytte varmvægsplader.
Har du ikke omfangsdræn, er den letteste måde at undgå problemer på at lave ventilation BAG gipsen. Altså et lille hulrum bare en lille cm hvor luften kan køre igennem, og så ventilere hulrummet med en lille ventilatior, evt. en billig en fra Harald-Nyborg.
Den korrekte måde vil dog være at grave ud på ydersiden af muren og lægge facadebatts dér. Så kan du også se evt. problemer som du ellers ville have dækket af med din gips.

Det faktum at du ikke kan SE problemet betyder ikke at det ikke ER der. Det kan sagtens betyde at det bare ikke er stort nok til at være synligt endnu. Det er meget typisk for eks. svamp at det vokser hvor du ikke ser det indtil angrebt er så alvorligt at det begynder at nedbryde dine byggematerialer. Udluftning hjælper meget, og opvarmning ligeså. Problemet med svamp og mug opstår som regel når folk glemmer at varme op eks. om sommeren, eller luft ud eks. om vinteren, da den "naturlige vej" ikke er nok under normale omstændigheder.
Det er lidt af en gråzone mht. hvad man skal gøre, men det er klart at aht. familien, så burde du jo istedet for at flytte et soveværelse ned i kælderen, så flytte eks. køkkenet eller badeværelset derned, da disse rum jo ikke bliver benyttet til beboelse alligevel. Har du mulighed for det, så montér et rigtigt ventilationsanlæg (ala genvex), det hjælper til at holde det rigtige indeklima hele året.

Men omkostningsmæssigt, så er det jo også ret dyrt, især hvis du lejer. Hvad der er lovligt, hvad der er praktisk og hvad der er muligt er ikke altid det samme, men hvis du bare bevæger dig ind på området med øjnene åbne, så går det vel ikke HELT galt.
Radon lugter heller ikke, men siges at være farlig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Twist den 06-11-2008 01:35
Du kan jo også vælge eks. stållægter, så får du 3-4cm bagved gipsen. Det giver to fordele. Både at det er nemt at montere de grønne dåser bare ved at skrue dem fast i muren


Grønne indmuringsdåser er kun til indmuring, der skal bruges forfradåser eller SV-dåser i en gips væg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Daniel p den 09-11-2008 02:27

Grønne indmuringsdåser er kun til indmuring, der skal bruges forfradåser eller SV-dåser i en gips væg.

Nej det skal der ikke. Forfradåser skal kun bruges i letvægs konstruktioner. I og med der er en mustensvæg indebag ved (og dermed næppe PLADS til en forfra dåse), så er der IKKE tale om en letvægs konstruktion, men om en MURSTENSvæg med en gipsplade på. Havde der været tale om en skillevæg KUN af gips og lægter, så ville du have ret i din formodning.
Skrevet af Twist den 09-11-2008 12:58

Nej det skal der ikke. Forfradåser skal kun bruges i letvægs konstruktioner. I og med der er en mustensvæg indebag ved (og dermed næppe PLADS til en forfra dåse), så er der IKKE tale om en letvægs konstruktion, men om en MURSTENSvæg med en gipsplade på. Havde der været tale om en skillevæg KUN af gips og lægter, så ville du have ret i din formodning.


Hvis der ikke er plads til en forfradåse, kan den jo ikke bruges. Så må der laves plads, bank ud i murstenen, eller tykkere forskalling til... Eller der skal anvendes en SV-dåse.

Jeg tror ikke på at din ide om at fordi den sider på en murstensvæg, så er det i orden. Dåsen er beregnet til indmuring, således den bliver støttet hele vejen rund om dens sider.

Jeg mener at når der bliver forskallet ud fra en murstensvæg, vil det pladeværk som bliver sat på, til kategori af letskillevæg og ikke murstensvæg, i hverfald så længe vi snakker om de el komponenter som skal monteres der i.

lige en lille bemærkning.. hvis der ikke er noget fugt problemer udefra på hverken vægge eller gulv kan jeg ikke se noget problen i at isolere og sætte gipsplader op. har selv benyttet den løsning dog har jeg lavet en ny væg som står 5 cm fra den oprindelige væg med mulighed for udluftning hvis der skulle opstå noget
Det kunne være en god ide at sørge for at Gibspladerne ikke er i kontakt med gulvet, gr. mulighed for optrængen af fugt enten som kondens, el. direkte fugt i forbindelse med evt. oversvømmelse. Jeg har selv fliser på gulvet og hævet gibspladerne 8 cm over gulvet. De 8 cm der mangler er fyldt ud med flamingo der så er påklæbet, en 1/2 flise som panel. Hvilket betyder at der kan stå 8 cm. vand på gulvet uden at konstryktionen bliver opfugtet.

Hilsen
Allan
Skrevet af Allan Fischer den 14-11-2008 11:21
Det kunne være en god ide at sørge for at Gibspladerne ikke er i kontakt med gulvet, gr. mulighed for optrængen af fugt enten som kondens, el. direkte fugt i forbindelse med evt. oversvømmelse. Jeg har selv fliser på gulvet og hævet gibspladerne 8 cm over gulvet. De 8 cm der mangler er fyldt ud med flamingo der så er påklæbet, en 1/2 flise som panel. Hvilket betyder at der kan stå 8 cm. vand på gulvet uden at konstryktionen bliver opfugtet.

Hilsen
Allan


Det lyder ret fornuftigt. Det vil jeg prøve at huske når turen kommer til vores kælder om et par år!

Mvh You Can Do It!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også