Mit tag er utæt

Hej...

min loftetage er ikke anvendt, så der er isolering både på gulv og vægge, men jeg kan se nede fra min 1.sal at, der drypper med vand ned igennem taget og derfor, så småt, er ved at ødelægge mit loft. ligenu er det vist noget, der bare kan males over, hvis jeg finder en løsning på det utætte tag.

Da jeg var oppe for at kigge på taget, kunne jeg se, at der kom lys ind imellem tagsten og tagpap, men hullet er ikke ret stort, så hvad er det rigtige at gøre i den situation?

skal jeg "bare" sætte et stykke tagpap på der hvor hullet er, eller skal jeg have tagsten af for at gøre det?

eller er det et helt nyt tag der skal til? for det er 15år gammel og ham der har lavet det sagde at det ville holde 10år. Men det står stadig flot så er det nødvendigt?

Mvh

adam
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl lige hvorfor der er tagpap ved dine tagsten, er det ved skorstenen eller hur ?

altså det er nok mig der formulere mig forkert. det er nok ikke tagpap men vindpap, men det ligger bag teglstenene, og så er der ellers frit ind til loftet.

men nej taglstenene er 15år gamle, men ser sådan set helt okay ud, det virker ikke som noget der trænger til at blive skftet.

tagpappen er nok lige så gammel.

tagpappen er nok i værre stand, men umiddelbart kan jeg kun se ét hul i det og så tænkte jeg at jeg kunne lave en "lappe-løsning" istedet for at skifte det hele ud?

Vh adam

Tak for hjælpen indtil videre..

 

Hvis der kommer vand gennem/mellem dine tegl ind på taget under "normale forhold" så har en reparation af underliggende vindpap ingen som helst værdi. Heller ikke hvis det drejede sig om et materiale, der kunne klassificeres som et undertag. At reparere din vindpap/undertag er alene at skjule problemet, der så i mellemtiden kan vokse i omfang før det bryder frem igen.

Selv et egentligt undertag er alene dimensioneret til at slagregn, fygesne og lignende periodiske fugtgennemtrængninger opfanges og ledes væk. Undertaget er ikke beregnet til at kunne modstå permanent vandafledning, det er alene den egentlige tagdækning. Så løsningen på problemet er derfor at udbedre skaden på den egentlige tagdækning, altså dine tegl.

Hej Adam.

Jamen så prøv du om det er nok at sætte et nyt stykke vindpap op, hvis det ikke hjælper, er du nok nødt til at få overstrøget dine sten.

Men at det kun skulle kunne holde i 10 år ? et tegltag, må være på grund af en murer der vil tjene penge. Mit tegltag blev lagt på i 1904 og det er stadig fulstændigt tæt.

Annonce

ja.. jeg tænkte godt på det, jeg har også hørt før, at tegl kunne holde rigtig længe.
men hvad vil det sige at få det overstrøget? er det noget man kan være selv?

hvad mener tror i vil være det smarteste i denne situation?

okay.. Tak for hjælpen, indtil videre..
Hej Lars ON.
Nej jeg tænkte nu på en overstrygning, ellers havde jeg skrevet understrygning.
vil det sige at en overstrygning er en understrygning foretaget udefra ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også