Skruesang / skruestøj

Hej

Skruesang eller skruestøj der fremkommer indenfor motor omdrejningstallet 1150 - 2000.

Der er forskel på intervallet alt efter om jeg sejler medstrøms eller modstrøms.

Når jeg kører godt fortøjet på min bådplads med de samme 1150 - 2000 motoromdrejning kommer der ikke en mislyd fra skruen.

Hvad skyldes dette, og hvad er årsagen.

Og ikke mindst hvad gør jeg ved det.

Jeg har snakket med Korsør propeller som har leveret skruen. 3 bladet 16x12.

De har sagt at jeg bare skal sende den over til dem så klarer de problemet.

Men jeg vil stadig gerne have at vide hvorfor noget sådant opstår og hvordan de gør noget ved det. Det ville de nemlig ikke oplyse mig.

Mvh
Gert
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke sikker, men mit skruetøj/stævnrør synger også ved et vist omdrejningstal. Jeg er blevet fortalt, at det skyldes små skævheder på aksel, eller små unøjagtigheder/slag på skruetøjet. Om det er en skrøne kan jeg ikke sige, men det gør jo bare glæden ved at hejse sejlene og kvæle maskinen større.
Det kan også vær en propel der er helt glat... ingen begroning, eller noget andet, der simpelthen får den til at synge, (læs hyle) Ved at rejfe, ved ikke om det staves sådan, med en fin fil på alle kanter på propellen, kan man bryde d svingninger... Men ved ikke om det er det du mener....

dybvad:

 

Så vil jeg tro det er det der er problemet... Jeg er nemlig ved at installere ny maskine i min båd, så der skal e nye 4 bladet propel på, og ham der laver den for mig, han fortalte mig om det fænomen, og derfor skulle jeg ikke polere propellen inden den kom i vandet, så han sleb lidt på alle blade for at skabe en lille smule "turbulens" omkring bladene, det afhjælper problemet. Men jeg ved ikke om man selv kan gøre det... Men han gjorde det med enten en fil, eller en vinkelsliber, afhænig af propellens størrelse...

 

Håber det kan hjælpe

Hej
Jeg tror måske du har oplevet kaviationsstøj, det kan være utroligt irriterende. 
Det kan opstå ved "forkert" vinkel på skruebladene, eller for lille afstand mellem skrue og skrog. Altså samspillet mellem båd, motor og propel.

Jeg har selv oplevet det som en hylende lyd, ved nedsatte omdrejninger hvor der ikke var træk på skruen. Jeg troede lejerne var gået i gearkassen.

Støjen er individuelt fra tilfælde til tilfælde. Derfor kan man tro der er forskellige årsager. Men propellen er altså kilden.

En propelmand vil nok slibe lidt af bladene, eller ændre vinklen på bladene.

Citat fra "Ingeniøren"
"Når man arbejder med at forbedre en skibsskrues virkningsgrad, får man samtidig en uønsket fætter med i købet den såkaldte kavitation.
Det er et kraftigt bobleri, som opstår på sugesiden af skruebladet som følge af et stort undertryk et undertryk, der får vandet til at koge.
Strømningen over og bag bladet bliver derfor fyldt med bobler med vanddamp inden i.
Det kan give trykimpulser, som forplanter sig til skibet som støj eller vibrationer, der kan være meget generende"

Se mere på:
http://ing.dk/artikel/40620-skibsskrue-skruen-der-slipper-vandet?highlight=fuldskala
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis