Kan man dæmpe 230v LED spots.

Hej.
Vi er ved at renovere vores gamle ejendom og i køkkenet laver vi loft til kip, og jeg vil have spots i loftet, som skal dæmpes, der skal nok ca 12 spots op, og det skal være 230v, men problemet er at  det er for mange watt til en almindelig lysdæmper idet det giver over 500w med alm pære, og de kan jo max dæmpe 350w, jeg ved got jeg bare kan købe en større dæmper til at montere i tavlen men det ville jeg gerne undgå, det der er en del ksbel træk i det.
Så derfor var det jeg tænkte om man kan dæmpe 239v LED pære med en alm LK dæmper.
Jeg er Elektriker, men har ikke arbejdet som det de sidste 2 år så har ikke rigtig styr på det med LED pære.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...

Du kan ikke umiddelbart dæmpe 230 V LED-pærer, ihvertfald ikke med et LK-produkt.. Det er sikkert muligt, men kræver så en masse elektronik mm...

Er det ikke nok med 20 W i hver spot? Så har du sammenlagt 240 W, hvilket en LK lysdæmper kan klare (max. 350W). Alternativt kan du bruge en Din-skinne-monteret dæmper. De kan klare store belastninger.

Nu har jeg jo i en anden tråd givet min mening om LED og køkkener, så det behøver jeg vel ikke at skrive mere om.

Når du har loft til kip, skal du have nogle downlights der er f-hat godkendt, da de skal sidde direkte i isolering, jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om en løsning der kan eftermonteres med 35 watt halogener, så vi snakker 20-25 watt, for enten daxtors løsning. eller f.eks DL 840 fra Flash-light

Så jeg kan ikke se at du har et problem

Nu ser jeg lige at det er en gammel ejendom og i er ved at bygge om , så har du selvfølgelig muligheden i at montere spotbox/safehat, og på den måde får downlights med 50 watt eller mere

En løsning kunne også være at dele downlightsene op i 2, så kan du tænde for lidt hyggebelysning

Venlig hilsen

Klaus

Hej

Langt de fleste LED spot kan ikke dæmpes, de indeholder ikke en spændingsforsyning til dioden, der er indbygget en konstantstrømsforsyning, de regulere på den strøm som dioden bliver forsynet med.

jeg kunne godt dele dem i to men jeg har i forvejen 3 tændinger i hver ende i køkkenet, så syntes ikke rigtig jeg vil dele loftet i 2, der findes heller ikke rammer til 4 afb og stikk.
Så den eneste mulighed er jo desværre nok og montere en dæmper i tavlen og så trække kabler ud i køkkenet.
Når nu Klaus og zink_brian er her, så vil jeg da også lige blande mig

Jeg har faktisk dæmpbare LED spots, 230V, 4W, GU10. De er på 2700-2850o Kelvin og 140 lumen (svarer til ca. 15W halogen). De kan dæmpes trinløst mellem 2% til 100%
De ligger endnu ikke på www.aaplus.dk men kan bestilles ved mig ([email protected])

Mvh
Nicolaj
www.aaplus.dk

<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>
Annonce
Med min baggrund som elektroniktekniker kommer her lidt teori.

Glødepærer og halogen dæmpes ved at man sænker spændingen hen over tråden. Dette reducerer strømmen. Man hakker sinuskurven istykker på nogen typer dæmpning.

En diode kan ikke dæmpes på denne måde. For at dæmpe en diode sætter man den til at blinke med en bestemt frekvens der ikke generer det menneskelige øje. For at få en virkning af at den dæmpes, ændrer man så på puls/pause forholdet for strømmen der render igennem dioden. Den blinker så stadig med samme frekvens, men er ikke tændt så længe af gangen.

Mange leddiode baglygter på biler blinker også, det kan ses hvis man ved hvordan. Ellers ville de ikke kunne skabe bremselyset. Det kan også spare en masse strøm, at multiplexe (som det hedder) sådan en række dioder.

MVH

Derfor er de svære at dænpe.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er det muligt at få dæmpbare 230V GU10 LED spotpærer med over 200 lumen. Det vil sige lysstyrken svarer mindst til 35W halogen. Farven er 2800K. Pæren har indbygget elektronik, der beskytter dioderne, men samtidig tillader at den dæmpes med en almindelig elektronisk dæmper, dvs. den også kan benyttes til IHC installationer. Drifttemperaturen er under 60 grader.
Se her: http://www.aaplus.dk/shop/daempbar-230v-gu10-214p.html

Med venlig hilsen
Nicolaj Elias Nielsen

<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>

Der er ingen tvivl om at den dæmpbare pære fra Prolys er god. Der er kun det, at lysstyrken (150 lumen) er lidt for lav til at kunne erstatte en 35W halogen, som er det mest gængse. Den pære fra www.aaplus.dk jeg henviser til ovenover, har over 200 lumen, og giver derfor mindst lige så meget lys som en 35W halogenpære.

Med venlig hilsen
Nicolaj Elias Nielsen


<p>Mvh<br /> Nicolaj<br /> <a target="_blank" href="http://www.aaplus.dk">www.aaplus.dk</a></p>
Nicolaj,

Jeg tror vi skal en del over 200 Lumen for at få en effekt der svarer til en 35 Watt Halogen..
Medmindre du sammenligner den absolut dårligste halogen pærer med den aller bedste LED - hvilket jeg synes LED fortalere ofte gør.. :-)

<p>"<strong>DIY or DIE!</strong>"</p>
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis