Kan man dæmpe 230v LED spots.

Hej.
Vi er ved at renovere vores gamle ejendom og i køkkenet laver vi loft til kip, og jeg vil have spots i loftet, som skal dæmpes, der skal nok ca 12 spots op, og det skal være 230v, men problemet er at  det er for mange watt til en almindelig lysdæmper idet det giver over 500w med alm pære, og de kan jo max dæmpe 350w, jeg ved got jeg bare kan købe en større dæmper til at montere i tavlen men det ville jeg gerne undgå, det der er en del ksbel træk i det.
Så derfor var det jeg tænkte om man kan dæmpe 239v LED pære med en alm LK dæmper.
Jeg er Elektriker, men har ikke arbejdet som det de sidste 2 år så har ikke rigtig styr på det med LED pære.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...

Du kan ikke umiddelbart dæmpe 230 V LED-pærer, ihvertfald ikke med et LK-produkt.. Det er sikkert muligt, men kræver så en masse elektronik mm...

Er det ikke nok med 20 W i hver spot? Så har du sammenlagt 240 W, hvilket en LK lysdæmper kan klare (max. 350W). Alternativt kan du bruge en Din-skinne-monteret dæmper. De kan klare store belastninger.

Nu har jeg jo i en anden tråd givet min mening om LED og køkkener, så det behøver jeg vel ikke at skrive mere om.

Når du har loft til kip, skal du have nogle downlights der er f-hat godkendt, da de skal sidde direkte i isolering, jeg kan umiddelbart ikke komme i tanke om en løsning der kan eftermonteres med 35 watt halogener, så vi snakker 20-25 watt, for enten daxtors løsning. eller f.eks DL 840 fra Flash-light

Så jeg kan ikke se at du har et problem

Nu ser jeg lige at det er en gammel ejendom og i er ved at bygge om , så har du selvfølgelig muligheden i at montere spotbox/safehat, og på den måde får downlights med 50 watt eller mere

En løsning kunne også være at dele downlightsene op i 2, så kan du tænde for lidt hyggebelysning

Venlig hilsen

Klaus

Hej