installations kabel i rør

Jeg er igang med at fræse riller til installations kabel og kan ikke lide tanken om at mørtle inst. kablet ind. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge flexrør. Problemet med flexrør er at et 5-leder inst. kabel ikke kan gå igennem - det kan det så lige akkurat i elektrikerrør. Så ja, jeg bruger elektriker til 5-leder og flex til 3-leder. Så snakkede jeg med den lokale elektriker. Han fortæller så, at jeg skal bruge flexrør med 5 løse ledninger - de kommer simpelthen i færdige ruller "og er bedre end det man køber i Silvan". Så er det lige at jeg skal høre. Er det lovligt? Jeg mener, der er immervæk ikke lige såmegen beskyttelse i den løsning. Med flex og inst. kabel er der 3 forhindringer - med flex og løse ledninger kun 2 forhindringer ifm. brud. Mvh Nikolaj G.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
sådan burde alle installationer laves... Indmurede kabler er noget klyt!!!
Nej indmurede kabler er hurtigt billigt og nemt. Og er man lidt fornuftig med hvor man riller dem ind henne er der en lille chance for en evt skade på dem. Rør er blevet for dyrt og besværligt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Da jeg gik i gang med min 1 sal troede jeg også i min naive tro, at jeg skulle lege med flexrør og løse ledninger. Har du prøvet det een gang, gør man det skulle ikke igen. Det er ikke til at trække og det er 10 gange nemmere med almindeligt kabel. Jeg snakkede med installatøren der godkendte installationerne og han siger de bruger det aldrig. Mest af alt af hensyn til tiden, men også fordi de er alt for besværlige. Og at man så på et senere tidspunkt kan trække nye ledninger i det, er i bund og grund noget fis, fordi de fører fra den ene installation til den anden og hvorfor skal du trække nye ledninger der - det bliver ihverfald aldrig i din tid. Man kan ligge flexrør/elektrikerrør ind i væggen, hvis man evt forventer at man skal have en ny kontakt op på et tidspunkt. Men så kan man vel lige så godt bare købe en trådløs kontakt i stedet, som kan flyttes hvorhen du vil.
At trække et installationskabel inde i et flex er altså helt hen i vejret hvis du tænker beskyttelser. Giv mig en boremaskine, så skal jeg lige så nemt bore et hul i flexrør/elektrikerrør med installationskabel eller ledninger og lave ravage i det, som jeg kan med et indmuret kabel, så den holder altså ikke.
Annonce

Hej

Dengang jeg arbejde som fuldtids elektriker, lavede vi altid nye installationer i stive rør, flexrør blev kun anvendt såfremt alle andre muligheder var udtømt.

Jeg har en enkelt gang dristet mig til at mure et kabel ind i et køkken, hvorefter tømreren præsterede at placere en skrue lige midt i kablet, så der var kontakt mellem alle 3 ledere.............. 

Den "lykkelige" ejer af køkkenet var knap så lykkelig, da jeg kom og bankede et stort hul i hans væg for at muffe kablet.
Jeg murer derfor aldrig kabler ind igen!

Det er rigtig at det går noget hurtigere med kabler, men man fortryder det bitterligt såfremt/når der opstår fejl.

Skal det endelig være at man vil springe over hvor gærdet er lavest (og dyrest) må det være ihc wireless.


Med venlig hilsen

Anders

Anders K, har du nogen sinde hørt om dokumentation. Du kan også få dimser der sladrer om kablerne. Evt. tag billeder med digitalkameraet.

Hvis du bruger faste kabler så brug noget med flere ledere (5x1+J) end du skal bruge. Det gør jeg over hele huset, så ved jeg da der er nok.

Selvom man kører med IHC, kan det da stadig gå helt galt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Anders77 den 05-11-2008 07:46
Da jeg gik i gang med min 1 sal troede jeg også i min naive tro, at jeg skulle lege med flexrør og løse ledninger. Har du prøvet det een gang, gør man det skulle ikke igen. Det er ikke til at trække og det er 10 gange nemmere med almindeligt kabel. Jeg snakkede med installatøren der godkendte installationerne og han siger de bruger det aldrig. Mest af alt af hensyn til tiden, men også fordi de er alt for besværlige. Og at man så på et senere tidspunkt kan trække nye ledninger i det, er i bund og grund noget fis, fordi de fører fra den ene installation til den anden og hvorfor skal du trække nye ledninger der - det bliver ihverfald aldrig i din tid. Man kan ligge flexrør/elektrikerrør ind i væggen, hvis man evt forventer at man skal have en ny kontakt op på et tidspunkt. Men så kan man vel lige så godt bare købe en trådløs kontakt i stedet, som kan flyttes hvorhen du vil.
At trække et installationskabel inde i et flex er altså helt hen i vejret hvis du tænker beskyttelser. Giv mig en boremaskine, så skal jeg lige så nemt bore et hul i flexrør/elektrikerrør med installationskabel eller ledninger og lave ravage i det, som jeg kan med et indmuret kabel, så den holder altså ikke.

For det første, kan man finde ud af at ligge sine rør ordentligt uden alt for skarpe bøjninger, og så ellers fastgøre sine flexrør så kan det så absolut ladesig gøre at trække ledninger.
For det andet har du været så uheldig at lave hul på dit rør med ledninger i, kan man i 99% skifte de ledninger man har ødelagt, det kan man aldrig med et indmuret kabel. At det er meget få installatøre der gør det er kun fordi de skal tjene så meget så muligt, da jeg var i lære lavede vi kun inst. med ledninger i rør, og så meget længere tager det altså ikke.
Alle de undskyldninger folk har for at kun at bruge kabler handler kun om det skal være så billigt som muligt, jeg kan ikke rigtig se nogle faglige(faglig stolthed) argumenter for det. 
Jeg har brugt flexrør næsten over alt i huset. Men du kan altså også få både flexrør der er større end dem de sælger i harald-nyborg, og du kan få installationskabel der er mindre end... Ja alle de billige.
Hvis du ejer din egen rillefræser, og du kan og vil reparere når et kabel går i stykker, så er det intet problem at mure lortet inde, da det er let at skifte. Er det svært at skifte kablet (eks. hvis du har ført 15-20 andre kabler sammen med installationskablet), så kan du med fordel benytte rør. Men som det er nævnt tidligere, så tag lige og overvej HVORFOR du vil føre dine kabler i rør.
Skrevet af PeterR den 05-11-2008 16:05
Anders K, har du nogen sinde hørt om dokumentation. Du kan også få dimser der sladrer om kablerne. Evt. tag billeder med digitalkameraet.

Hvis du bruger faste kabler så brug noget med flere ledere (5x1+J) end du skal bruge. Det gør jeg over hele huset, så ved jeg da der er nok.

Selvom man kører med IHC, kan det da stadig gå helt galt.

MVH

Jeg har hørt om det snedige apparat der hedder et digitalkamera, men for det første skete dette "uheld" for 11 år siden, for det andet hjælper det jo ikke fedt at tage en masse billeder, hvis tømreren borer i kablerne når man ikke er hjemme............

Jeg kommer også bare med et fornuftigt argument for at lade være med at mure kabler inde, det er som bekendt tilladt.

Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis