installations kabel i rør

Jeg er igang med at fræse riller til installations kabel og kan ikke lide tanken om at mørtle inst. kablet ind. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at bruge flexrør. Problemet med flexrør er at et 5-leder inst. kabel ikke kan gå igennem - det kan det så lige akkurat i elektrikerrør. Så ja, jeg bruger elektriker til 5-leder og flex til 3-leder. Så snakkede jeg med den lokale elektriker. Han fortæller så, at jeg skal bruge flexrør med 5 løse ledninger - de kommer simpelthen i færdige ruller "og er bedre end det man køber i Silvan". Så er det lige at jeg skal høre. Er det lovligt? Jeg mener, der er immervæk ikke lige såmegen beskyttelse i den løsning. Med flex og inst. kabel er der 3 forhindringer - med flex og løse ledninger kun 2 forhindringer ifm. brud. Mvh Nikolaj G.
Jeg er igang med at fræse riller til installations... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan godt se argumentationen for at mure et rør ind. Prøv og spørg i jeres nærmeste vennekreds hvor mange der har prøvet at bor i et kabel. Jeg har personligt aldrig gjort det i en væg hvor det var muret ind men har gjort andre steder inde i tavler og lign.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Om du bruger flexrør (som jeg gør) eller kabel, så er det vigtigt at placere det hvor der er lille chance for at bore i det. Tag et billed med digitalkamere inden du murer op igen. Det kan også være enormt praktisk for den næste ejer at have et sæt billeder der viser kabelføringen.

Mvh You Can Do It!

Hej. Der er en ting vi glemmer i den her diskussion. Moderne huse idag ejner sig desværre ikke til ledninger i rør. Der er mange gange tale om lange stræk, foreksempel tilgange fra gruppetavlen. Det er ikke ualmindeligt med både 15 og tyve ud til første lampested med mange hjørner og krinkelkroge, og der nytter det jo ikke meget at lægge rør hvis man ikke bagefter kan få søgefjederen igennem. For slet ikke at tale om dampspærren som man ikke må bryde. Der er det alt andet lige nemmere at trække kabler. Men ellers er jeg helt enig: indmurede kabler er noget KLAMP, og mener at det er helt hen i hampen at det er blevet lovligt. Jeg siger bare god fornøjelse til de elektrikere der om føje år skal ud at fejlfinde på de installationer vi går og laver idag. Til den tid er jeg heldigvis gået på pension.

          PEP.
Kender en elinstallatør privat. Der er 1 kr forskel på et 5x1,5 kabel til indmuring og et rør med 5x1,5 ledningen i. De fås som tidligere skrevet i ruller, så det er lige så let. Til gengæld er det lidt hurtigere at afisolere, så køber man en hel elentreprise er prisen stort set ens, og du kan let udskifte en beskadiget leder. JA det er LOVLIGT
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det med lange og kringlede stræk. hvor det er svært at trække søge fjedren. er intet problem. Jeg bandt en masse knuder på en murstor. og satte støvsugeren i dan anden ende. Og så tændte jeg bare støvsugeren. og den fløjtede og hvæsede. Men snoren kom lige igennem og vupti kunne jeg binde snoren til kablet og let trække det igennem-
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis