Isolering og el-gulvvarme max. 100 mm

Jeg skal i gang med at renovere vores entre på ca. 6 kvm og kunne godt tænke mig at installere gulvvarme (el) og et klinkegulv. Rummet var i gamle dage (før vi boede i huset) fyr-/vaskerum og der er terazzogulv under det nuværende gulvtæppe.

Jeg har tænkt mig at ophugge terazzogulvet, så jeg kommer ned til beton'en, og herfra starte projekt: gulvvarme. Jeg er i tvivl om der er isolering under beton'en (huset er fra midt-1950'erne) og jeg ville derfor gerne have en eller anden form for isolering under gulvvarmen. Jeg forventer at have 10-11 cm til både isolering, gulvvarme og klinker.

Er der nogen der har erfaring/anbefaling til hvilken type isolering jeg skal benytte og/eller hvordan jeg bygge gulvet korrekt op?

Mvh

KLA

51 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Som isolering kan du bruge 10 mm. Alutermo, den har en god isoleringsværdi. El-gulvvarme må du endelig ikke lave, det er alt for dyrt i elforbrug, har du ikke mulighed for at lave vandbåren gulvvarme i stedet?

PE

Tak for tilbagemeldingen.

Omkring vandbåren gulvvarme, så er problemet at den tidligere ejer valgt at fjerne det gamle oliefyr mm. (fordi det var defekt) og derefter fjerne rør/radiatorer. Så valgte han istedet at installere oliefyldte elradiatorer. En dårlig og kortsigtet løsning efter min mening. (Vi har så efterfølgende installeret en varmepumpe, som fungerer suverænt).

Jeg fik for 1½ år siden et prisoverslag på Naturgas inkl. radiatorer/rør som lød på omkring kr. 80-100.000.

Så derfor har vi (stadigvæk) ikke mulighed for vandbåren - desværre.

Jeg kigger lidt nærmere på aluthermo.

Mvh
Kim

aluthermo er ikke et godkendt isolerings materiale endnu!

du bør grave ned så du er  ca 40 cm under færdigt gulv

så lægger du 300mm flamingo og lægger rionet på afstandsklodser
støb dit klaplag så jævnt som du kan  (ca 7cm)
derefter lægger du dine varmekabler og gør dem fast
derefter støber du dit pudslag (ca3cm)
så er det bare at lægge fliser
men det er altså stadigvæk forbandet dyrt at bruge elopvarmet gulvvarme


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Alutermo og lignende refleksive isoleringsmaterialer er ikke godkendte i DK, derfor overholder et byggeri der bruger disse materialer ikke bygningsreglementet, og kan ikke godkendes. Hvis du sælger et hus hvor der er brugt sådanne materialer kan du risikere at hænge på regningen for at lovliggøre det. Hilsen Aksel

Hej Aksel.

Du svarer mig ikke på mit spørgsmål.

Aluthermo må bruges overalt i renoveringer. Det må ikke beregnes som isoleringsmateriale i nybyggeri endnu, men må gerne ligge i konstruktionen som damp/vindspærre.


PE

ja , og det isolerer fuldstændigt lige så godt som en almindelig dampspærre

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Mærklig nok, så kan sådan en dampspærre bruges som isolering hvor der er omkring -50 grader, mon så ik den virker

Er du klar over hvad R-værdien er på Aluthermoen?

PE

nej det ved jeg ikke , men hvis aluthermo er så godt som du siger , hvorfor har teknologisk institut så ikke godkendt det ???

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis