Renovering af cockpit

Jeg står foran en større reparation af mit cockpit - maskinrum og konstruktionen ved nedgangen til kahytten. Cockpittet der er tilsigtet selvlænsende, er beklædt med glasfiber. Denne glasfiber har været været utæt mod kahytsiden, hvilket har medført et svampeangreb i cockpit- maskinrum- og dørkkonstruktionen.

Mit spørgsmål går på: Hvorledes bør et cockpit konstrueres på en sådan spidsgatter? Kan det laves tæt uden at være glasfiberbelagt, eller skal konstruktionen ændres helt? Der er afløb i begge hjørner af dørken ind mod kahyt. Hvad har folk erfaring med?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig kan du lave et selvlænsende cockpit i træ der holder tæt, det kræver dog at det bliver vedligeholdt hvert år. Det kan være lidt bøvlet, der for er der nogle der på en tvivlsom måde lægger glasfiber i cockpittet.

Hvis du aligevel skal igang med den helt store renovering (hvilket dit skiv ser ud til at trænge til) vil jeg foreslå dig at fjerne hele det gamle cockpit, d.v.s. dørken og siderne, og så opbygge et nyt i teaktræs krysfiner. du kan eventuelt lime teak lister i bunden. Og så kommer en af de lidt svære ting, for at du kan være sikker på at der ikke vil stå vand i cockpitbunden, skal det skråne lidt mod afløbene i cockpittet vel og mærke når båden ligger i vandet. så du skal faktisk have klodset dit skiv op så det ligger vandret efter vandlien, så vil du have nemmest ved at lave det. Du må kun bruge kogefast lim og så vil jeg anbefale dig at mætte træet med fortyndet Svensk trætjære og så som afslutning en god skibslak. jeg kan ikke huske hvad den hedder men det ved Lynæs.

V.h.  Håndværkeren

Der er jo ikke grund til at gøre det sværere for sig selv, end nødvendigt er. Jeg ville beklæde bund og ca 60 mm op med epoxy og måtte. Stående vand i et lakeret cockpit dur ikke, lakken ødelægges. Du kan evt fræse en reces nederst i siderne, så epoxen er plan med træet. Lad nu være med at brække det hele fra hinanden, måske kan du nøjes med at reparere/udskifte et stykke op. Limning på teak kræver en grundig afvaskning i f.eks fortynder umiddelbart inden limning mm.. Hvi du har ristværk i cockpit så afpas højden på epoxyen, så den evt. er skjult af dette. Laver du det på denne måde, kan du glemme problemer her i mange år.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Siderne under cockpittbænkene består af en finerplade beklædt med glasfiber. glasfiberen dækker hele cockpittrummet, både sider og bund. Det er hele den bærende konstruktion under rummet der er angrebet af svamp. Som det fremgår af billede nr. 2, hvor svamp og råd ses, er dørken på det nærmeste "på vej ned i maskinrummet". Utætheden der har forårsaget fugt og svamp ses på billede nr. 3 hvor fiberen er revnet på forkant. Afløbene fra cockpittet ses også på billede nr. 3, er ikke sikker på at disse holder tæt.

Er det mon bedst at fjerne al glasfiber, afmontere finerpladerne, udskifte alle bjælker der er angrebet og derpå opbygge som Lynæs foreslår? Det drejer sig om alt det hvidmalede, samt bjælker og træværk under, samt bærende konstruktion ind mod kahytten.
Har iøvrigt påbegyndt slibe- og olieringsarbejdet i sommer, omtalt i en tråd tidligere på året. Det er langsommeligt, men bliver rigtig flot. Tager et begrænset område af gangen, for overskuelighedens skyld. Når turen kommer til dækket, er enden på det blevet, at det får en forsigtig slibning fulgt af en sæbebehandling.

Har desværre kun dette ene billede, men det giver da et indtryk. Resten følger til foråret. Her i vinter er det cockpitt det drejer sig om.
Jeg tror jeg ville fjerne cockpitkassen og starte forfra. Men husk at alle snit i finér, skal forsegles med epoxy. Der skal i indv. kanter først lægges en lille hulkel af epoxy blandet op med fyldstof, inden pålægning af måtte. Hullerne til afløb er betænkeligt små, de skal nok op på ca. 40mm, så chancen for tilstopning reduceres.
Der er iøvrigt megen hjælp at få om den slags på HF Marines hjemmeside. Udluftning fra skrog til cockpit bør etableres. Lukbare. I det hele taget så meget udluftning som muligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Her et par nyere billeder. De første er fra vi fjernede glasfiber og teaksæder. Alt er opløst af svamp og råd. Sidste billede er der hvor cockpittet en gang var . Meget var dårligt... Nej - alt var dårligt!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også