Forhøje afløb i badeværelse - lovligt???

Hej alle gør det selv-folk Jeg har et lille spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. På vores gæstetoilet i huset, hvor der ikke er bruser, men kun skal være WC og håndvask, har jeg et ældre 70'er afløb, som man typisk lavede det dengang. Som det kan ses på det vedhæftede billede, lægger den nuværende afløbsskål ca. 5-7 cm under nuværende klinke-højde. Jeg ønsker så at hæve afløbsskålen, med de pvc "kanter" man kan få til at lægge ovenpå, hvis dette selvfølgelig er lovligt? Jeg har set det et andet sted, men er ikke klar over om dette er lovligt. Er der nogen som kan hjælpe mig med det svar på dette?? På forhånd tak for jeres hjælp!!!! :)

 

 

Med venlig hilsen

Mark

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Det er faktisk ikke en godkendt løsning, da de omtalte forhøjningsringe kun er godkendte til  fabrikantens egne afløbsskåle, men prøv at tage en snak med dit forsikringsselskab, da de ikke altid er så strikse som afløbsregulativet lægger op til (evt. også teknisk forvaltning).

Forhøvningsringene skal forøvrigt limes sammen med den fugemasse som fabrikanten anbefaler!

Du risikerer at der kommer en anmærkning i en eventuel tilstandsrapport, og så er det jo godt at have dokumentationen i orden.

Hej Orla,

Tak for dit svar.

Er der så ikke andre måder at forhøje sådan et ældre 70'er afløb som lægger længere nede en klinkehøjde??

Jeg er godt klar over det med at forhøjelsesrammerne skal sættes sammen, med det godkendte sanitetslim, som producenten af forhøjelsesrammerne fremstiller.

Det var lige nøjagtig det med en evt. Tilstandsrapport som jeg søgte- tingene skal selvfølgelig laves rigtig, men man forsøger jo at slippe hvis man kan- og så tænkte jeg, at jeg måske kunne undgå at skulle grave op, og sætte nyt afløb ned i kloak.

Endnu engang tak for dit svar!!

 

 

Med venlig hilsen

Mark

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen,

Det ser rigtig nemt og fint ud. Jeg må vist hellere få fat i mit forsikringsselskab og høre nærmere.

Jeg troede bare der fandtes en nem og smart måde, som var lovlig og kunne godkendes af forsikringsselskaber. For jeg er vel ikke den eneste som lægger inde med sådan et afløb, og ikke ønsker at hugge det hele op og støbe nyt.

Tak for dine svar.

 

 

Med venlig hilsen

Mark

Kan du ikke sætte en vinkel på (32 mm eller 40mm) som det ser ud til hullet er, og så forhøje det på den måde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo meget gerne :) Men er det lovligt at gøre sådan? Når du skriver vinkel, hvad mener du så mere konkret?

 

 

Med venlig hilsen

Mark

Jeg tror pimp er inde på noget med at tilslutte en godkendt afløbsskål til dit nuværende afløb. Det kan gøres eneklt ved lige at tilslutte den til det 40mm hul du har i din metal skål.
Jeg syntes bare normalt at man skal hugge hele metalskålen og en del af røret frit for at det kan lade sig gøre. Så du slipper under ingen omstændigheder for at askulle støbe i det mindste LIDT.
kan du ikke tage et billede lidt længere fra hullet (evt. med cm mål) så jeg kan se hvor meget plads der er ind til væggen eller hvor røret går hen, så kan jeg lige lave en tegning til dig. du saver den gamle skål af, sætter en bøjning på og støber et nyt og godkendt gulvafløb ned i gulvet i plan med gulvet, det er utrolig nemt, men om du selv må gøre det ved jeg ikke , jeg har selv gjort det på begge vores badeværelser samt bryggers.
alt det der med at sætte noget sammen og lime ting under gulvet vil jeg gå helt væk fra, tror ikke det giver andet end problemer.
Mange tak for de fine svar :) Jeg får lige taget et ordentlig billede, så i kan se hvordan det tager sig ud. Jeg er godt med at der skal støbes lidt. Jeg skal alligevel have hævet gulvet bagefter med gulvspartel, så lidt arbejde er der jo i det :) Men jeg vil gerne slippe for at ringe til en vvs'er for den smugle. Men jeg får hvertfald lige lavet et par billeder i weekenden. Tak for hjælpen

 

 

Med venlig hilsen

Mark

Hej Mark, jeg undrer mig lidt.
Hvorfor er du begyndt at hakke op omkring afløbet?
Skal håndvasken sidde samme sted eller skal der laves nyt afløb til den?
Er der gulvvarme i rummet?

Jeg mener ikke der behøver at være gulvafløb, det har du jo heller ikke i køkkenet.
Hvis du fjerner gulvafløbet, kan der etableres nye afløbsrør til håndvasken, hvor der skal monteres en pungvandlås.

Hilsen Asp
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også