gevindslåning

På min nyindkøbte drejebænk, er der et skilt med indstillinger for tommegevind, men hvis jeg prøver forskellige indstilliger, synes det som om stigningen passer til mm. gevind, kan det passe ?   Jeg har ikke talt tænder på mellemhjul.
Findes der et forum for ældre drejebænke, eller skal man til at tænke selv. ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan finde en del her:

http://www.lathes.co.uk

Og her er links til et par små programmer, der udregner gevindstigning ved forskellige gearinger. Men her er det nødvendigt at kende diverse tandantal:

http://www.lathes.co.uk/latheparts/page14.html

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Desværre nej, prøvede forskellige indstillinger, det er tommer det hele. Og det ser ud til, at skiltet er korrekt i forhold til resultatet. Der er vist noget med 2 tandhjul, er vist 75-27. såfremt man vil kunne slå mm. rynker
Har lagt lidt flere biller på min side.
Tak for svaret, nu må jeg se, om det er til at forstå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Når man skal have en drejebænk, hvor ledeskruen er i tommegevind til at lave metrisk gevind, plejer det at være noget med et 127-tænders tandhjul.
(1 tomme = 25,4mm, og 2x127 = 254)

Det mest interessante i mit forrige link var de to små programmer til download.
Her indtaster man tandantal på de til rådighed værende vekselhjul, og hvilket gevind man ønsker. Herefter udregner programmet alle de mulige kombinationer for netop denne gevindstigning indenfor et angivet tolerancevindue.

 NthreadsP and BoxftrhreadP


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg håber på at få en manual fra Australien, hvor den slags bænke er ret almindelige.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis