Nyt køkkengulv

Jeg har desværre konstateret, at de bærende bjælker under mit køkkengulv, er fyldt med små huller fra nogle små sultne insekter. Kan bjælkerne reddes ?
Hvis ikke, skal de så erstattes af trykimpreneret træ eller hvad gør man for at sikre sig mod at det sker igen ??
pft
Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OK det er ikke mange oplysninger du levner til os andre....
Jeg går ud fra at det er et gammelt hus du har. og det er sikker en eller anden form for orm der er/var i træet. Du kan dræbe disse evt. levende dyr med petroleum. det bruges ofte med gamle afsyrede møbler, og det virker fint men sørg for udluftning under arbejdet. Afhægig af hvor svækkede dine bjælker er kan de fortsat bruges, eller hvis de er svært skaddede må de udskiftes. Jeg ser ingen speciel grund til at anvende tryk impr. træ da det oftest er de ringeste sorteringer der er levetids forlængede med en impregnering......

Er du i tvivl så spørg en tømrer eller en erfaren "gør det selv'er"

Held med arbejdet Njord

MVH Njord
Hej.

Hvor store er de huller i træet?
Er de små (lidt større en knappenålshoveder), så er det sikkert borebiller.

Er hullerne noget større 3-4 mm., og flossede i kanterne, så kan det være husbuk.

Er der en smule bark tilbage på bjælkerne, kan det også være violbuk.

Hvis træet er fugtigt, så er der en stor risiko for at det er husbuk.

Hvis det kun er huller, og bjælken ikke lyder hul, så er det nok borebiller.

Hvis bjælkerne er så medtaget, at du vurderer at de ikke kan bære, så skal du lige kontakte dit forsikringsselskab.

Du kan behandle træet med enten, Gori 77 eller Boracol.

Med venlig hilsen
ThomasB
Huset er fra 1956 og med krybekælder.
Efter ovenstående beskrivelser tyder det meget på at det er borebiller.
De brædder som holder isoleringen oppe, er ved at smuldre væk og skal skiftes.
Bjælkerne kan efter jeres opskrift måske reddes.

Men findes der noget, som man kan smørre på, som trænger ind i træet og fylder hullerne ud og som måske kan hærde træet ?

Hvordan sikre jeg mig, at de bæster ikke sig ??

Tak for jeres svar.
Mikael
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ikke breder sig !!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du smører bjælkerne med "Boracol" (fås bi.a. hos farvehandlen) opnår du den efekt, at hvis et af de omtalte dyr, efterfølgende, skulle få lyst til at bide i bjælken, vil den dø.
Et yderst effektivt middel. Der bliver sagt, at denne efekt forbliver i træværket.
God arbejdslyst.
Leon
Annonce
Biller og insekter er ikke de eneste der ikke kan få vejret efter Boracol, det kan du formentlig heller ikke, prisen på Boracol ligger vist på omkring 1000 kr. for 5 liter! Du kan selfølgelig også "bare købe 25 liter for 3500, så er det ikke så dyrt pr. liter!!! - wink

------------------
Sune Lorenzen

Sune Lorenzen
Jeg mener, at jeg har givet kr. 425,00 for 2,50 ltr., og 2,50 ltr. skulle vist være rigeligt til bjælker under et køkkengulv.
Virkningen på Boracol træder først i funktion, når dyrene bidder i træet, så du skal naturligvis ikke begynde at gnave selv. Spøg tilside, jeg mener ikke, at der skulle blive sendt diverse giftige dampe ud i køkkenet, efter gulvet er lavet. Men det spørgsmål kan farvehandleren naturligvis give svar på.
Leon.
Hej.

Boracol var indtil for få år siden ugiftigt, så ugiftig at man mente at man kunne drikke det...men så var der en eller anden miljødebat, og så blev det MEGET giftigt.

Når Boracol kommer i kontakt med CO2 danner det borsalte som er dem der er giftige.
Derfor virker Boracol også allerbedst i byer med megen trafik. (Ingen joke)

Men tag gummihandsker på.

Boracol fåes også på 1 liters flasker til omkring 200 kr.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også