Kørekort kategori C og D

Må man køre lastbil (kat C) hvis man har buskørekort - og omvendt?

confused

------------------
Mvh.
Søren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gang jeg tog kørekort, ja det er en del år siden, fik man kattegorierne C og D samtidigt.
Men for at køre med bus erhvervsmæssigt er der noget omkring forskellige kurser man skal gennemførre, og man skal vel også have erhvervskort.
Der er vist også nogle kurser der kræves for at køre lastbil erhvervsmæssigt, men jeg er ikke sikker..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg har hørt - derfor er det ikke sikkert - at man ikke kan tage buskortet før man har lastvognkortet.

Jeg har tillige hørt at man i nogle meget tykke gule bøger kan finde noget der omtales som "køreskoler". Måske de ved hvad det handler om.

Slå evt. op under "Kurser" da det handler om undervisning.......

tongue * tongue * tongue

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Svaret er kort: Nej!

Man må kun føre det køretøj som man har kørekort til. Desuden er der særlige krav til D-kort, ekempelvis at man skal være 21 år. Man må heller ikke køre en tom bus med C-kort - idet der i lovteksten står:
"Kørekort til kategori C (lastbil) giver ret til at føre:

1) Lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

2) Vogntog bestående af en lastbil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

3) Motordrevet blokvogn."

Desuden skal man være i besiddelse af et B-kort før man kan erhverve C- eller D-kort.

Checkede lige mit eget kørekort. Jeg tog stort kort med hænger i 1986. På mit kort står: Kørekort til kategori B,C,D og E. Det betyder at på et stort kørekort må ligeledes køres bus med totalvægt over 3500 kg og mere end 8 personer.(ikke erhverv).

Måske udstedes et stort kort idag ikke med samme regel som dengang. Men det står på kørekortet hvis man er i tvivl.
Annonce
Anders du har fuldstændig ret når man erhverver kørekort katagori C
giver det en ret til at fører køretøj med totalvægt på over 3500kg
og dermed også ret til at må køre en bus dog ikke i forbindelse med erhversmæssig
personbefodring hvor passagere betaler eller at føren får løn

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

det er ikke rigtig når man skal køre en bus, uanset om det er til erhverv eller privat med eller uden passagerer kræver det en kat. D.

Hvis man har erhvervet stort kørekort før 1996, så fik man både kategorierne C og D. Efter dette år, så skal man erhverve kategori C og D hver for sig.

I dag er der endvidere krav om chaufføruddannelsesbevis som er et AMU-kursus som skal fornyes hvert 5 år med et 5-dages kursus.

Hilsen Julle

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis