Nyt (brugt) hus, er vægbeklædningen lovlig?


Jeg sidder nu på anden dag i vore nye (brugte) hus fra 1976 og skal bla. bruge min 14 feriedage på at tage gammelt tapet af og gøre klar til maling.

Jeg skruede som det første en stikkontakt ud og har nu fundet kilden til de hule vægge - det ser ud til at hele indereklædningen er lavet i hård masonit el. lignende.

Ejendomsmægler fortalte os at det var gips og i den tro har vi hele tiden gået.

Mine spørgsmål er:

- Er det overhovedet lovligt - vi sidder jo i en muret trækasse, hvad med brandfare?
- Såfremt det er ulovligt, hvem skal man så kontakte for at verificere dette?
- Hvad vil det nemmeste være for at udbedre det, af med pladerne og gips på?

Se de vedhæftede billeder som viser hvordan væggene er konstrueret.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine vægge er af cillotex, og det var lovligt da dit hus blev opført, og der med stadig lovligt.
Da det er meget brandfarligt, vil jeg råde dig til at få dem skiftet, efterhånden med at du skal tapeserer i rummende. Og da de har siddet i 32 år, så kan de godt sidde lidt endnu, så få nu ikke stress over det.
De sidder på et skellet, som nok kan genbruges til gipsplader.
Du kan overveje om der er nogle af vægende du vil have flyttet når de alligevel skal have ny beklædning.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej,

Ja - det er lovligt, som FWM skriver. Så vidt jeg husker er der krav om, at ALT skal pilles ned, hvis du begynder at rive noget af væggen ned. Du kan således heller ikke lade det sidde bag en gipsvæg.

Så "kom bare igang". En ikke uvæsentlig glæde ved sådan en opgave er, at du kan efterisolere bag de nye gipsvægge. Da du formentlig skal sætte ny forskalling op, kan du med fordel bruge den gamle som udgangspunkt og trække væggen lidt længere ind i rummet, så du får plads til lidt ekstra isolering.

Har gået en vinter og lavet ovennævnte nummer, hvor vi skiftede cillotex med gips og samtidig efterisolerede med 75 mm rockwool.  Kæmpe forskel i indeklima og varmeregning!!!!

Endelig giver det dig mulighed for billigt og nemt at få lavet ekstra stikkontakter og trukket netværk og fjernsyn rundt. Hvis du tager elektrikeren med på råd fra starten, er det meget få timer, han vil bonne dig!

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil også gøre som nævnt ovenfor. Vi var selv i samme situation og valgte at pille plader og træskelet helt ned og pudse væggene op og fuldspartle og filte dem. Resultatet er blevet flot, men efterfølgende har jeg fundet ud af at den hulmutrsisolering som er udført er lavet med noget elendigt skum som er klasket helt sammen og derfor ikke isolerer særlig godt. Så gips ville have været en god - og mindre arbejdsom - løsning for os.

Vores cellutex var så gennemsyret af cigarrøg at det bare SKULLE væk - så hvis I har en lugt som ikke kan fjernes, så start med pladerne.

mvh Torben

Hej

 

Jeg er nu ikke sikker på at cellotexbeklædningen var lovlig i 1976, jeg har i hvert fald ikke monteret dem siden min læretid som tømrer i ca. 1968.

Noget helt andet er, at det ser ikke ud til at der er dåser bag dine kontakter, og derfor synes jeg du skal få foretaget et eleftersyn/eltjek også for at få kontrolleret om dine installationer er lovlige.

Der var engang hvor det var en lovlig måde at udføre en elinstallation på. Er jeg overbevis om men det ser nu ud til fra det billede du har sat ind at det kan tænkes der er noget at komme efter i dit hus med at installationseftersyn. Og du kan jo være heldig at du kan få dit forsikringsselskab til at betale noget af det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvem skal jeg i såfald kontakte først, ejendomsmægler, forsikringsselskab eller ham der udførte tilstandsrapporten?

 

Lovlig eller ej - celotex er særdeles uhensigtsmæssig i brandsammenhænge og som Orla skriver, ser det ikke ud som om dine væginstallationer er udført med dåser, hvilket giver en potentiel forhøjet risiko for en kortslutningsbrand.

Jeg ville også tage væggene fra en ende af - evt. med en opbygning bestående af 12mm krydsfinérplade + 12,5mm gipsplade på et lægteskelet med 75 isolering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal bare kontakte den lokale elinstallatør og bede ham om at komme og lave en installationsrapport på dit ny indkøbte hus. Jeg ved ikke helt hvad det koster men der er sikkert flere prisniveauer for dem. Men bare husk på jo billigere det er jo kortere tid er der også sat af til at gå det hele igennem.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

KJ,

er det lovligt at ligge en krydsfinerplade bag gipsen - tilfører jeg ikke bare ekstra brandmateriale igen?


 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også