Nyt (brugt) hus, er vægbeklædningen lovlig?


Jeg sidder nu på anden dag i vore nye (brugte) hus fra 1976 og skal bla. bruge min 14 feriedage på at tage gammelt tapet af og gøre klar til maling.

Jeg skruede som det første en stikkontakt ud og har nu fundet kilden til de hule vægge - det ser ud til at hele indereklædningen er lavet i hård masonit el. lignende.

Ejendomsmægler fortalte os at det var gips og i den tro har vi hele tiden gået.

Mine spørgsmål er:

- Er det overhovedet lovligt - vi sidder jo i en muret trækasse, hvad med brandfare?
- Såfremt det er ulovligt, hvem skal man så kontakte for at verificere dette?
- Hvad vil det nemmeste være for at udbedre det, af med pladerne og gips på?

Se de vedhæftede billeder som viser hvordan væggene er konstrueret.

 

Jeg sidder nu på anden dag i vore nye (brugte) hus... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Orla,

hvornår benyttes klasse 1 gips så - min lokale Bygma Prof. forhandler har nemlig rådet mig til det igår.


 

Hej

Den klasse 2 jeg nævner er en brandklasse ,og den gipsplade din tømmerhandel anbefaler er nok en alm. 13 mm gipsplade med MK-godkendelse og ikke tilbudspladen som de nok også lagerfører (uden godkendelse).

Men det er nok den samme plade der er tale om.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
OPDATERING kl. 17:45 !!!

Jeg har nu taget beklædningen af alle vægge i det ene rum og forskallingen sidder vandret med 30cm mellemrum på alle ydervægge og herunder er der dampspærre, samt isolering.

Jeg kan på ydersiden af skelettet (det ud mod alle ydervægge) spotte at der sidder en mørk (masonit?) plade - skal denne også væk eller kan jeg bare begynde at opsætte pladerne på det eksisterende skelet når jeg har fornyet dampspærret og noget af isoleringen?

Se nyeste billeder:

 

Det kommer vel an på hvad der gemmer sig bag masonitten.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Udfra hvad jeg kan måle med tommestokken igennem et åbent vindue er det bagsiden af murstene som gemmer sig lige bag masonitten. Er det mon som en form for vindpap eller?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det ligner mest af alt en asfaltimprægneret masonitplade. Den form for masonitplade kan fint anvendes som vindtætning.
Pladen produceres bl.a. af Hunton specielt til formålet.
Jacobn,

tak for svaret!

Der er ingen smalle steder i bredgade så derfor har jeg nu lavet en illustration af opbygningen så vi alle taler samme sprog. Jeg skal alligevel have fjernet forskallingen for at kunne forny dampspærre og noget af isoleringen, så bør jeg bare undlade at sætte det på igen og montere gipsen direkte på lægterne?

 

Ja, hvis afstanden passer og lægterne er rette,så kan du godt sætte gipsen direkte på lægterne.
Men hvis du vil gøre det lidt bedre kan du krydsforskalle med 50x50 lægter, således at du får plads til yderligere 50 mm isolering. Hvis du tilmed sætter dampspærren bag den ekstra isolering, er der frit til at føre elinstallationer uden at bryde dampspærren.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også