Lille rustplet ved ror

Så kom vores Maxi 77 på land og der er 2 ting jeg er lidt i tvivl om.
1. mellem køl og båd er der smurt noget sort stads ud, og der er bundmalingen skallet af. Det må være sket i forbindelse med højtrykrensning. Jeg satser på bare at male det over med noget bundmaling, men skal det primes først?

2. Lige over roret, på rorbeslaget er der en "rustplet" og jeg kan se den er gammel fordi den er tæret nogle millimeter ind. Hvordan "lapper" jeg det bedst.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Andy.

Det væsentligste må være at du får stoppet rustangrebet og det har vi jo den gode Hammerite. Den kan du smørre direkte på det rustne område og så er det efektivt stoppet. Det kan lyde mærkeligt men der er noget i den Hammerite der går i forbindelse med rusten og danner en ugennembrydelig hinde, i starten troede jeg det var salgs gas, men nu har det holdt i to år på min MC på de mest udsatte steder.

Jeg tænkte godt på det, eller mest på stålhud (tror jeg det hed) Men hvad med overgangen mellem jern/rust og så primer og bundmaling.?
Det sorte, blød over kølen tror du ikke det kan være sikaflex?

Svendborg

Skrevet af grandoldman den 03-11-2008 15:55
Jeg tænkte godt på det, eller mest på stålhud (tror jeg det hed) Men hvad med overgangen mellem jern/rust og så primer og bundmaling.?

Jeg plejer at spraye små rustangreb på jernkølen med zinkmaling som man også bruger på biler. Den fås i bl.a. Harald Nyborg. Jeg sliber rusten væk med en stålbørste på maskine, zinkmaling på og bundmaling ovenpå. Det synes jeg virker meget godt.

WS
Skrevet af grandoldman den 03-11-2008 15:55
Det sorte, blød over kølen tror du ikke det kan være sikaflex?
Jo det er der nok stor sandsynlighed for at det er (sikaflex) Stålhud er godt til mange ting, men jeg vil foreslå dig at prøve med Hammerite istedet for, og uden at du gør andet end at smørre det på rustpletten.
Med hensyn til den skade du har fået nederst på roret, ser det ud til at det er gelcoaten der er slået af. Slib det hul lidt større og med skrånende kanter og så giver du det et nyt lag gelcoat til foråret. Trænger der først vand ind imellem gelcoat og glasfiberen kan det blive en heftig reperation du skal igang med.

V.h.  Håndværkeren

Skade nederst på roret?? - er det min klumpe-dumpe finger foran linsen du mener?? den lidt kød-farvet?

Svendborg

Annonce
Nej det er det ikke, men så på agterskibet, jeg havde ikke lige forestillet mig at en Maxi havde spaderor.
Det må jo være den "plet" der skal have hammerrite

Svendborg

Er det jern der er under der, for mig ser det ud til at være glasfiberen der titter frem !
Og så vil jeg da iøvrigt påpege at hvis det er det gennerelle billede af din bund der ser sådan ud, mister du meget fart gennem vandet. Bundmalingens overflade skal være lige så glat som fribordet på din båd og det opnås kun ved at smørre med en bred pensel og kun langskibs. Eller endnu bedre, en pude !
Jeg har altid syntes at Hempels Mille er ru og ujævn. Har prøvet at slibe hele bunden med excentersliber, godt nok på den gamle båd. Denne her er som den var da vi købte den. Men ja, jeg har da også altid rullet bundmalingen på og det er jo nok synderen.
Jeg har også altid svært ved at få fjernet de ruer der sidder mellem kølen og de træklodser den står på. Hvad gør andre.?
Jeg vil da gå ned og tjekke endnu engang om ikke det er jern.
Lige da jeg kiggede på det var jeg da sikker på at det er en jernbeslag der sidder der.

Svendborg

Det er et jernbeslag med glasfiber omkring. Og hvad gør andre når de skal fjerne ruer der hvor klodserne befinder sig, tjah det mest almindelige er at løfte båden lidt med en donkraft og flytte klodserne et stykke. Det er jo kun en centimeters penge du skal løfte båden for at flytte klodserne.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også