Dug på forrude - men kun i regnvejr!?

Hej.

Jeg har en Opel Astra fra '97, som har fået en sjov vane - den dugger til.

Det gør bilruder jo af og til, og den normale fremgangsmåde til fjernelse af dette plejer at være "fuld knald på blæseren".

Her er det underlige i ved min bil. Det er faktisk når jeg tænder blæseren, at duggen opstår, og kun når vejret er vådt. I sommers da jeg oplevede det første gang, troede jeg det skyldtes at vi var 4 våde personer i bilen, men nu mere jeg skruede op for blæseren desto værrer blev det.

Jeg har overvejet om det kunne være køleranlægget der var lægt. Men så ville jeg vel have problemer med duggen også i tørvejr? og i øvrigt plejer man at kunne lugte, hvis der kommer kølerdampe inde i kabinen.

Jeg tror det skyldes et brud på ventilationssystemet et sted, men har ikke nogen ide om hvordan jeg tjekker det. Er der nogen af jer, som ved hvor man kan finde et diagram over dette for en Astra?

Eller er der nogen som har de vise sten i forhold til mit problem...

På forhånd tak
Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe motoren er kold, er det luft med omkring 100% luftfugtighed, du blæser ind i bilen, når det er regnvejr (hvis ikke bilen har noget elektrisk opvarmning af luften).

Der er så forskel på, hvor hurtigt, der kommer varme på, og der er f.eks svenske biler i reglen lidt bedre, da de er bygget til klimaet.

Det har så altid undret mig, hvorfor det altid er de vigtigste ruder (for og bag), der er slemmest til at dugge, men det er der sikkert også en logisk forklaring på et eller andet sted...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

jeg har en gang oplevet at blade havde lukket afløbskanalerne , der var i "rummet" ude under foruden. Derfor havde der samlet sig vand derude, som blæseren så sugede med ind når jeg tændte for den. Jo mere blæs jo mere fugt. Ja på trin 4 fik jeg næsten vand i hovedet. Det var sgu en lidt syret oplevelse.
Det var en renault 19.

mvh jan
proev at se om du har dit anlaeg (ventilation) paa re-cirkulation. hvis du har det , saa genbruger den luften inde i bilen , og hvis i er bare lidt vaade, saa faar du duggede ruder.
Mvh
Den forreste og bageste rude er skrå, og derfor de koldeste efter en kold nat (fordi varmen søger opad).
Når du så blæser fugtig luft ind (og sidder og ånder også), så kondenserer fugten på de kolde flader. Har ikke noget med din bils mærke og årgang at gøre - sådan er det i alle biler.
Er selv ejer af Opel Astra, som havde lignende problem. Det viste sig at være manglende tætning mellem forruden og det stykke plastik med gummiliste, som sidder udvendig på bilen. Det gabte ligefrem op til en halv centimeter, og al regnen fra forruden løb videre ned i blæserdelen, og jo mere jeg kørte med blæseren, jo mere dug indvendig.
Dyre løsning kunne være at montere nyt plastik med gummiliste.
Billige løsning, måske knap så pænt, en stribe sort silicone, og så var den klaret.
Håber det kan hjælpe dig og andre med lignende problem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis