Understøbning af fundament - lovliggørelse af kælder?

Hvor højt skal der være til loftet før man kan få godkendt en kælder til beboelse, eller er det kun vinduernes åbning som sætter grænsen for dette? Hvordan får man godkendt kælderen til beboelse, er det af kommunen - efter man er færdig eller skal det være før man går i gang?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af mange ting.

Først og fremmest, så skal du have 2,25m til loftet. Så skal der være redningsåbninger, og de må ikke være mere end.... Jeg mener det er 1,25m over gulvhøjde. Alternativt, så skal der være mindst to udgange. Og selv da vil din kommune nok ikke uden videre give tilladelsen pga. fugt, ventialtion oa der kan gøre det upraktisk at bruge kælderen til beboelse.
hvis alle sider i kælderen er under jord, kan du ikke få den godkend til beboelse, der skal være mindst en side der er i niveau, og lofthøjden skal være minimum 2,3 som i andre opholdsrum, og så selvfølgelig skal der være redningåbninger (vinduer),
Er selv i gang med at understøbe og udgrave, men vælger at beholde lofthøjden på 2,2, så skal jeg ikke betale så meget i skat, jeg har endda en side over jord.

tømreren
Søren Søgaard -> Hvordan griber du lige det med understøbning an??? jeg skal nemlig igang med akkurat det samme, men er sgu i tvivl om hvordan og hvorledes....
For at en kælder skal godkendes til beboelse skal afstanden fra jordoverfladen til undersiden af loftet være min 1,25 m og have en rumhøjde på ca. 2,2 m (afhænger af kommunen)
Hvert rum skal have en redningsåbning og været sikret mod indtrængning af Radon.
Fugtsikring, opvarmning og udluftning vil være en forudsætning for et godt indeklima.
Udvidelsen af boligarealet kræver en byggetilladelse.

Mht. sænkning af gulvet og deraf følgende understøbningen afhænger metoden af funderingsforholdene.
Generelt vil man skulle grave dybere end underkanten af fundamentet, hvorved bæreevnen lokalt fjernes.
Hvis huset er funderet på sand skal man passe meget på - specielt hvis grundvandet står højt.
Lav en prøvegravning, dvs. lav et hul i gulvet og se hvor langt ned der er til underkanten af fundamentet og hvordan jorden ser ud - hvis det er sand - så kontakt en ingeniør.
Hvis det er stærk lerjord udføres understøbningen i etaper, således:
Gulvet fjernes
Der udgraves i 2-3 etaper
1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 - 1 - osv
Tallene angiver en strækning på max. 1 m, først udgraves strækninger med "1" og understøbes, herefter "2", og sidst områderne "3".
Husk! kapilarbrydende lag min 150 mm, isolering 200-250 mm (kan evt. udgøre det kapilarbrydende lag), 100 mm tæt beton.
Denne opbygning fylder min 300 mm - husk dette når dybden af understøbningen og omfanget af udgravning skal udregnes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis