Naturlig ventilation

Nu hvor temperaturen falder udenfor, døjer jeg med fugt på ruderne. Huset som er fra 1962 er efterisoleret, men den eneste ventilation der findes er aftræk fra bad og emhætte. Huset opvarmes med fjernvarme, så der er ikke den store gevinst ved at instalere varmepumpe eller varmegenvinding. Der er krybekælder under huset, hvor fjernvarmerørerne afgiver en del varme.
Nu har jeg fået følgende ide, som andre måske også har forsøgt. Ideen går ud på at trække et ventilationsrør fra det fri, gennem krybekælderen og op i mellemgangen. Nu har den friske luft adgang til huset, herefter vil jeg banke hul fra stuen og ind i den ubenyttede skorsten og montere aftræksventil med klap.
Mit problem er nu at få valgt materialer og dimensioner, umiddelbart må stålrør som anvendes til varmegenvinding være det valg som giver den bedste varmeoverførsel fra krybekælderen, men kan plastikrør bruges, hvilken dimension og hvilken betydning har længden af rørene på gennemstrømningen. Og vil en sådan instalation indfri mine forventninger til et bedre indeklima.
Jeg vedhæfter en skitse.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ASp

Jeg ville nøjes med at bore et 100 mm. rundt hul i muren eller et 150x150 mm så sætte en klap ventil eller flere i, du kan også efter montere ventiler i vinduerne, det har jeg selv i alle mine nye vinduer, de er åbent 99 procent af året, det er kun ved meget stærk blæst jeg lukker den. Den metode du delv beskriver lyder lidt for besværligt og kan give skadeyr hvis du ikke sikrer det.

Held og lykke

Tak for rådet John!

Jeg giver nu ikke op så let, vi bor i det forblæste Vestjylland og ventiler direkte til det fri, som du foreslår, vil få stor virkning på varmeregningen og da temperaturen er høj i krybekælderen er det oplagt at forsøge at udnytte dette ved at lade rørforbindelsen, passere her igennem. Jeg mener det er oplagt at bruge skorstenen som aftræk, og det er relativt let at bore gennem dækket mellem krybekælder og mellemgang da det er lavet af gasbeton.
Jeg har undersøgt markedet og lavet nogle målinger:

Rørforbindelsen i krybekælderen bliver 15 meter lang,

Temperaturen er ca. 21 grader der hvor røret placeres.

Som rørforbindelse anvendes ALUFLEX slange med diameter godstykkelse 0,17

rum skal udluftes.

Højdeforskel mellem indsugning og udluftningsventil er , til top skorsten

Der monteres gitterrist i begge ender af slangeforbindelsen.

Er der nogen i dette forum som vil regne lidt på min ide. Er en´ slangeforbindelse nok til at ventilere rummet?

Hvilken temperatur kan jeg forvente luften får ved udmundingen, når udetemperaturen er -10, 0 og 10 grader.

Jeg kan se at du forventer at luften vil gå gennem dit rør i krybekælderen og ud af din ventil i skorstenen, men jeg tvivler på at luften går denne vej.  da din skorsten er større i diameter end det rør du vil benytte, er jeg sikker på at luften vil gå den anden vej rundt, altså gennem skorstenen og ud af dit rør, dette vil give lugt gener fra skorstenen og afkølning af rummet, da du ikke udnytter varmen fra dine rør.

Du vil opnå et langt bedre resultat ved at isolerer dine fjernvarmerør, og skru lidt op for varmen og udlufte regelmæssigt. Dit planlagte rør i kælderen skal også isoleres, for at undgå kondens.

Jeg forstår ikke dit argument med at fordi du fyrer med fjernvarme så er der ikke nogen gevinst ved at bruge billiger og alternative varmekilder ?? det kan altid !! betale sig at bruge en billiger opvarmningsform.

Uden at ville fornærme nogen, så ser jeg din ide som lidt for jysk

Mvh


<p>Peter Madsen</p>
Hej Peter

Du skriver at løsningen med at anvende skorstenen som aftræk kan give problemer, OK så sætter jeg en klapventil i loftet og fører luften ud gennem en taghætte, dermed opnår jeg samme sug ved forskellige vindretninger.

Fjernvarmerørerne er isolert efter alle kunstens regler. Skulle der dryppe lidt kondens fra det planlagte rør i krybekælderen er det intet problem.

KJ skriver i tråden omkring dug på ruden, at der i følge bygningsreglementet skal være et luftskifte på mindst 0,,5 gang i timen. Efter mine beregninger, betyder det at jeg skal udskifte 27 liter/sek, hvilket kræver en luftstrøm gennem flexrøret på 3,5 meter/sek. Det er vist urealistisk ved normale jyske vindforhold og naturlig ventilation, grundet modstand i rør og riste. Men kan jeg bare opnå et flow på 1 meter/sek opnår jeg da en udskiftning på 8 liter/sek hvilket er bedre end ingenting. Hvis jeg får succes med det første rør kan jeg bare udvide systemet med flere rør ført op i andre rum.

Er et sådant flow realistisk?
Hvilken temperatur kan jeg forvente den indkommende luft opnår under de før nævnte forhold?


PeMa skrev :
"Jeg forstår ikke dit argument med at fordi du fyrer med fjernvarme så er der ikke nogen gevinst ved at bruge billiger og alternative varmekilder ?? det kan altid !! betale sig at bruge en billiger opvarmningsform."

Jeg har fjernvarme med tilslutningspligt. Bruger for max. 6500,- om året, heraf er den faste afgift 3500,-. Af de 3000,- som er forbrug kan man måske være heldig at spare måske 1000,- ved at bruge alternativer. Men hvem gider det og det kan  ALDRIG forrente investering i andre løsninger. Så jeg giver ASP ret i at det ikke kan betale sig.
NB! Jeg har en ny brændeovn, men det er mere for hyggens skyld eller hvis det er ekstremt koldt uden for at jeg tænder op i den. Jeg bruger måske 10 poser pressede briketter på en sæson.
Annonce
Hej Asp
Som jeg læser dit indlæg skal du have ventileret dine rum pga fugt.. Den bedste og billigste måde tror jeg er som Rentojohn Skriver.. Lave huller ud til, med mulighed for at lukke tæt.. Det vil affugte.. Du mener det bliver dyrere.. det gør det ikke da tør luft er billigere at varme op end fugtig luft, hvad du jo har !!..
Din ide med en slags genvex virker, men du skal have et større flow, ved et støre flow tror jeg du vil få problemer med træk, da luften vil være kold inden den når op hvor den skal bruges..
Som sagt ville jeg vælge den lette, og vi ved jo den virker, da (næsten) alle huse har den løsning..
Men jeg læser også lidt dit indlæg som om du allerede selv har besluttet dig.. Så der er vel bare at prøve ;-)

Mvh Jan J
Hej Erik og Jan, rart med lidt "medvind"

Ja jeg har besluttet mig, men ville gerne bekræftes i at ideen ikke er helt tosset inden jeg borer et 100 MM hul i gulvet.

Jeg kan lave tingene i etaper, først aftræk, dernæst hul i gulvet. Viser det sig at det giver træk, lugt eller støvgener, kan jeg forbinde flexslangen til fyrrummet og om nødvendigt til det fri.

Udetemperaturen er nu 7,1, inde 20,8 luftfugtighed 64%, må hellere fjerne fugt fra vinduesrammerne og lufte ud! :o)
Hej igen

Husk at skade dyr ikke skal have adgang, det gælder både mus og rotter større revner end 12 mm, så er der problemer.Jeg arbejder med det hverdag.

Glæder mig til at høre om det virker efter hensigten

.. Du får stadig et problem med kondens i dit rør, hvordan vil du løse det uden isolering ? og hvis du isolerer røret får du ikke udnyttet spildvarmen.

Jeg undre mig bare.

 

Mvh


<p>Peter Madsen</p>
kold luft der langsomt bliver opvarmet afgiver IKKE kondens
men den varme (fugtige) luft i krybekælderen vil afgive kondens på ydersiden af røret

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis