Godt, gammelt kram

Ak ja - så skete det igen

Manden her i hytten har det med gammelt B&O som Lynæs har det med gamle påhængsmotorer og Håndværkeren har det med træskiwe - og konen har det med sparegrise

Den dag, vi trækker os tilbage og finder os et nedlagt landbrug med egen havn og tørdok, bliver den ene længe omdannet til B&O- samt Øffe-museum, den anden til et stort akvarium

Men tilbage til virkeligheden. Vi var en smut på Det blå Marked i Haslev i går, og fandt en god, gammel Beocord 2000 De Luxe spolebåndoptager, som stod i en krog og nærmest skreg på at komme med os til Ishøj. Så den måtte vi (jeg) eje.
Egentlig er det planen, at den skal bruges som forforstærker (RIAA-trin) til vores pladespiller (også en B&O, dog af nyere dato), men mon ikke også der bliver fundet et par gamle bånd frem, om ikke andet så for at få indholdet over på digital form.

Maskinen er 40 år gammel, og de tidligere ejere har passet rigtig godt på den, den har ikke en skramme. Eneste problem er lidt skrat ved potentiometrene, men det er der jo råd for.

Prøv at se, hvor meget af det konsumer-elektronik, vi køber i vore dage, der fungerer om 40 år... Men det er jo så heller ikke bygget som en kampvogn

Højttalerne på billedet er forresten også et par tudsegamle B&O, dog købt ved anden lejlighed

Hav en god søndag allesammen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det den, der havde indbygget ekko-funktion?
En anden af den tids dinosaurer var Tandberg-modellen med metalknapper.
Den kunne holde til at falde ned af en trappe. (Egen erfaring:-)

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeps, det er den - praktiseret ved at der er separat optage- og afspille-tonehoved med et par cm's afstand. Under optagelse kan man så kanalisere lidt af det nys indspillede tilbage i optagesignalet igen.

Vi har én mere stående i pulterkammeret, men den er efterhånden i så skidt forfatning, at den kun skal bruges til reservedele. Men den har også været skilt ad så mange gange, at den efterhånden er blevet ½ kilo lettere af skruer, bolte og mystiske afstandsstykker, der altid var tilovers, når den var samlet igen og i øvrigt kørte fint uden.

Jeg kan godt huske Tandberg'en også, men har gudskelov aldrig sendt noget af mit grej på 'nedtrapning'. Tror nu nok at indmaden i B&O'en ville holde til det, men ikke trækabinettet.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det er nok i grunden lige meget, hvad man har en trang til at eje, bare man er glad ved det. Jeg har da ting, jeg aldrig bruger, men glæden ved at ha' dem er stor, her er det nok værktøj, nyt eller gammelt. Madame ryster på hovedet, indtil jeg spø'r hvad med dine smykker, som aldrig bli'r brugt, jeg elsker bare at ha dem, ta' dem frem og kikke på dem en gang imellem, si'r hun så . Sådan er vi nok.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

ang. godt gammelt kram

jeg købte en 10 år gammel industrivaskemaskine der var pillet ned  i et vaskeri

det  er 25 år siden, i de 25 år vi har haft den er der kun blevet skiftet varmelegemer 1 gang , og 2gange er der blevet skiftet en magnetventil

den kørte indtil vi skrottede den for 1/2 år siden og den kunne sikkert køre 10 år mere, men den var hamrende uøkonomisk at køre med,den brugte ca 200 liter vand pr. vask, den centrifugerede dårligt,men den vaskede altid rent,og en kogevask tog kun 1 time,og der var plads til en masse tøj (8 kg)

om vi har sparet penge på indkøb af vaskemaskiner i de mange år ?    ja

har vi brugt for mange penge på vand og el ?  ja

om det kunne betale sig at skifte den ud noget før? ja sikkert, men jeg har det dårligt med at smide ting væk som stadigvæk fungerer, og dengang kunne de lave noget der kunne holde i mange år

jeg skal nok være glad  hvis den nye maskine holder i 5 år før den er færdig!


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej
Har selv haft en sådan B og O båndoptager, den blev købt i 1964, kørte stort set hver dag, skiftede gummihjul i den en 3 gange, ofrede endda en udskiftning af tonehoveder ( til 4 spor ). Men i 1996 var det slut. Gummihjulene skulle skiftes igen, men ak de kunne ikke skaffes. Så den røg på den blå hylde. Det er det bedste stykke elektronikgrej jeg nogensinde har haft. Troede faktisk ikke der var flere af dem, udover dem på de tekniske museer. TILLYKKE med købet.
MVH Finn Gevind
Annonce
jeg mener at min far havde en lignende model. Kan det passe at den kan indspille på begge spor uden at man behøver at vende båndet? Vi havde i hvert fald problemer med at finde en spolebåndoptager der kunne afspille det ene spor på båndet, da denne funktion vist var ret speciel. I må korrekte mig hvis jeg hukser forkert,- var 5-6 år.

mvh jan
Naaaaaaah, helt sådan er det nu ikke...
 
Man kan vælge om den skal køre 2- eller 4-spors, altså bruge hele båndets bredde til et stereosignal eller kun det halve, så båndet kan vendes. Problemet opstår, hvis man har indspillet 4-spors, og så kun har en 2-spors maskine at afspille på - så hører man 'side 2' baglæns sammen med 'side 1' forlæns

Sporene ligger således ved hhv. 4- og 2-spors optagelse:


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino.
Der har I nu ikke helt ret. Beocord 2000 er en 2 spors optager, som kunne optage stereo, hvis man gjorde det kunne båndet ikke vendes og køre den anden vej. Man kunne også optage mono, først på det ene spor, spole tilbage og op tage på det andet spor, man kunne også vende båndet ligesom på alle andre "normale" båndoptagere, men stadig kun i mono. Det var først da Beocord 2400 kom på markedet at B og O´s båndoptagere blev ligesom de andre stereooptagere. Den jeg havde var oprindelig en 2 spors, men da tonehovederne var slidt op, fik jeg skiftet dem til 4 spors tonehoveder. Det kunne man på den model, som i har billed af i starten af tråden. Jeg ærgrer mig tit over at jeg lod min gå på " den blå hylde "

MVH Finn Gevind

Pokkers - så har vi en knap i overskud på vores 2000'er

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af albino den 12-11-2008 18:26
Pokkers - så har vi en knap i overskud på vores 2000'er


Det er jo en "de luxe"

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis