Godt, gammelt kram

Ak ja - så skete det igen

Manden her i hytten har det med gammelt B&O som Lynæs har det med gamle påhængsmotorer og Håndværkeren har det med træskiwe - og konen har det med sparegrise

Den dag, vi trækker os tilbage og finder os et nedlagt landbrug med egen havn og tørdok, bliver den ene længe omdannet til B&O- samt Øffe-museum, den anden til et stort akvarium

Men tilbage til virkeligheden. Vi var en smut på Det blå Marked i Haslev i går, og fandt en god, gammel Beocord 2000 De Luxe spolebåndoptager, som stod i en krog og nærmest skreg på at komme med os til Ishøj. Så den måtte vi (jeg) eje.
Egentlig er det planen, at den skal bruges som forforstærker (RIAA-trin) til vores pladespiller (også en B&O, dog af nyere dato), men mon ikke også der bliver fundet et par gamle bånd frem, om ikke andet så for at få indholdet over på digital form.

Maskinen er 40 år gammel, og de tidligere ejere har passet rigtig godt på den, den har ikke en skramme. Eneste problem er lidt skrat ved potentiometrene, men det er der jo råd for.

Prøv at se, hvor meget af det konsumer-elektronik, vi køber i vore dage, der fungerer om 40 år... Men det er jo så heller ikke bygget som en kampvogn

Højttalerne på billedet er forresten også et par tudsegamle B&O, dog købt ved anden lejlighed

Hav en god søndag allesammen.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ak ja - så skete det igen Manden her i hytten... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Det er optagefunktionen, jeg mener. Du skal huske på at der er både et optagehoved og et afspillehoved på sådan en gammel svend.
MVH FG
Ja det skal vi ikke kunne sige... Så vidt huskes kunne den gamle, vi har i pulterkammeret, begge dele, men begyndende Alzheimer light gør, at det ikke står helt tydeligt

Der sidder jo rent faktisk 3 deciderede tonehoveder foruden slettehovedet. Så vidt huskes, er de to til højre dem, der bruges ved optagelse/afspilning, ekko, SoundOnSound m.v. Hvad det til venstre for dem bruges til, fortaber sig lidt i tågerne.

Vi har ikke prøvet at optage på den nyindkøbte. Der skal lige loddes et DIN-stik på grammofonen og findes et sted, de kan stilles op.


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino
Det sidste hoved er 4 spors hovedet, så den kan afspille et bånd der er optaget på en "alm" båndoptager. Da jeg i sin tid fik min Beocord ombygget fra 2 til 4 spor optagefunktion, blev det sidste tonehoved et 2 spors tonehoved, sådan at jeg kunne afspille de bånd jeg havde optaget på den før ombygningen.

MVH Finn Gevind
Skrevet af albino den 12-11-2008 18:26
Pokkers - så har vi en knap i overskud på vores 2000'er


ha ha  . Kanon bemærkning

Hej Albino med flere.

Jeg har en del B&O grej og bruger stadig noget af det, nemlig mit dejlige Beolab 5000 system med Beomaster 5000 som tuner har også en cassette båndoptager vist nok beocord 1100
Har også en Beocord 2ooo de luxe som fra fabrik er født som 2 spors maskine, men den kan afspille 4 spors bånd optaget på andre maskiner. Min blev ret hurtigt bygget om til 4 spors maskine ved at udskifte/flytte nye og existerende tonehoveder. Hvis man ser på billedet er det første hovede fra venstre "slettehovede" - det næste "optagehovede" - "afspillehovede" og det sidste "afspillehovede 4 spor" når maskinen er som den forlod fabrikken Min beocord er helt OK bortset fra det hvide lys i VU meter ,men den er pakket ned og bliver normalt ikke brugt.  Stand som fabriksny - bortset fra normalt slid ved alm. brug.
Den er nok også til salg ,hvis den rigtige pris kommer op. har haft den fra fabriksny og har både betjenings vejledning samt det laminerede kort med den kortfattede bruger vejledning det er en Beocord 2000 De Luxe K hvor K et står for Kassette den fandtes også som T hvor T et står for transportabel - den var i en kuffert hvor låget, som var monteret med 2 højttalere, kunne deles på midten.Egentligt ret ulogisk ad den stationære model hedder K som lyder mere som kuffert men sådan ville B&O have det i 1968 da den kom frem - jeg er selv udlært inden for radiobranchen tilbage i 1969 men arbejder nu i et andet fag

Hilsen "autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej er der nogle der samler på B&O radio og båndoptager der er intereseret i at købe? Har radio og båndoptager .

Mvh Jørgen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis