is på varmepumpe

Min varmepumpe har jo som alle andre varmepumper en propel til at køle ripperne med...
Idag opdagede jeg så at udendørsdelen var fyldt med is mellem køleripperne,
spørgsmålet er så er det ikke en fordel for propellen skal jo køle ribberne og når der så i forvejen er koldt og fyldt med is så køler den nemmere.

ps. der var så meget is som når man glemmer at lukke låget på en fryser

ibber

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Ibib

Propellen bruges til at "varme" køleripperne, varmepumpen virker vi at "flytte" varmen fra luften ind i huset.

Den væske som pumpen indeholder har et meget lavt koge punkt, når man så sætter væsken under tyk ændre man kogepunktet. Ved så at ændre trykket fra udedel til indedel kan man få væsken til at flytte varmen.

Når væsken er i udedelen bliver dem meget kold, her bruger man alle køleripperne til at varme væsken op til uden temperatur.

Når det er meget fugtigt uden for, fryser køleripperne til is, pga af den fugtige luft.

Når køleripperne er helt lukket, skifter nogle varmepumper funktion, så den varmer køleripperne op, så isen kan smælte. Jer kan mærke en kølig brise så længe det står på, men det tager ikke mange minutter.

Læs meget mere om det her: http://da.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe

Jeg ved ikke om jeg forstår dit svar rigtigt ?
Sådan som jeg læser det skal der helst ikke være noget is...
Men på en bil er der en køler og en propel den propel køler jo køleren ned så motoren ikke bliver for varm
proppelen i en varmepumpe den køler vel også, eller er det her jeg går galt i byen

ibber

Hvad bruger du varmepumpen til indendørs? Køle eller varme ?

CHr.

Skrevet af ibib den 02-11-2008 08:44
Jeg ved ikke om jeg forstår dit svar rigtigt ?
Sådan som jeg læser det skal der helst ikke være noget is...
Men på en bil er der en køler og en propel den propel køler jo køleren ned så motoren ikke bliver for varm
proppelen i en varmepumpe den køler vel også, eller er det her jeg går galt i byen

Hvis du bruger Varmepumpen til at opvarme huset, så varmer proppelen udedelen op.

På Varmepumpen bliver den ene del altid varm og den anden del kold. Varmepumpen prøver på at have mindst temperatur forskeld mellem udedel og inde del, jo størrer forskelden bliver jo dyrer bliver den at bruge.
 
effektiviteten er meget mindre når der er is på kondensatoren.. (Det er jo væsken/dampen inde bag køleribberne der drejer sig om) derfor vender de lidt dyrere også så de smelter isen, hvorefter de vender igen... alså.. væk med det is..forsigtig !!!!!!

Mvh Jan J
Annonce
Hej du.
Som Brian skriver er det fordi udedelen bliver kold når indedelen er varm. Hvis det bliver et problem at udedelen iser til, kan det skyldes at afrimningsfunktionen ikke virker optimalt. (Dette er ofte problemet med de lidt billigere mærker)
Isen kan fjernes manuelt ved at sætte anlægget til at affugte rummet hvori den er monteret. Hvis det skal gå lidt stærkere, kan man sætte den til at køle rummet ned til 16-18 grader i nogle minutter (eller indtil isen er væk)

Som eksempel bruges ofte et køleskab, når man skal forklare princippet for et klimaanlæg. Køleskabet er kold indeni og varm bagpå. Det samme med en varmepumpe, hvor du bare vender processen og sætter blæsere på!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

.. Det er meget godt alt sammen, men det er da ikke noget man behøver at gå og holde øje med, om der er is eller ej. Maskineriet er lavet til det og kan sagtens tåle at der er is.

mvh

 


<p>Peter Madsen</p>
Skrevet af PeMa den 03-11-2008 07:30

.. Det er meget godt alt sammen, men det er da ikke noget man behøver at gå og holde øje med, om der er is eller ej. Maskineriet er lavet til det og kan sagtens tåle at der er is.

mvh



Nu køber man jo såden en fyr for at spare lidt på sin varmeregning, Så er det alså ikke særlig smart at den er blokket op med is.. Uanset om den så kan "tåle" det eller ej..
Mvh Jan J



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis