automatisk låg på en lyskasse

Hvordan laver jeg (billigt) sådan mit låg bliver skubbet ca 5 cm og så der er nogle gasdæmperer der tager over ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener at du skal aabne de foerste 5 cm selv, og gasfjedrene saa skal tage over og aabne resten af vejen skal du nok taenke lidt i retning af en overcentrering - det har saa den fordel at gasfjedrene ogsaa hjaelper med at holde laaget lukket.

/Hideout

hvad mener du med overcentrering
de første ca 5 cm skal ske automatisk for efter de ca 5 cm der tager gasdæmperne over
Hvad med at bruge en snor ? Hiv lidt i den og så skal låget nok flytte sig.
hvad med du kommer med noget man kan bruge, det er jo ikke det jeg spørger om
Annonce
Hvad er det helt præcist, du ønsker? Er det, når du åbner eller lukker låget?

Hvis det er, når du åbner, burde det kunne fungere som vist på tegningen. Om det hedder overcentrering, ved jeg ikke. Men princippet er, at fjederen i dæmperen er trykket mest sammen, når låget er delvist åbent. På den måde hjælper den både med at holde låget åbent og lukket.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hvad med at bruge en servo og en "pistolsender".!

og servoen skupper låget 5 cm op og gasdæmper tager over

og åpner låget helt.!

jeg regner med at bruge en viskermotor og et print der kan skubbe låget de få cm op så dæmperne tager over resten af vejen

Beklager det sene svar.

Jeg mener næsten det samme som Albino viser så godt på hans tegninger.

Jeg ville dog have vendt systemet omvendt (så den 'faste' del af gasfjedren sidder tættest på hængslerne) da det så vil være nemmere at sætte overcentreringspunktet (og her mener jeg det punkt hvor gasfjedren vil skifter fra at skubbe låget i til at skubbe låget op - eller omvendt - altså det punkt hvor fjedren er prallel til låget). Den løsning har dog den bagdel at låget vil åbne mindre end hvis man vælger Albinos løsning.

Håber dette er lidt mere forståeligt

/Hideout

Hej..
Hvad med en fjeder i midten. Den kan jo så udløses på indtil flere måder, både elektrisk eller manuelt

Mvh Jan J
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis