Inverter i båden

Er der nogen der kan fortælle mig hvormeget strøm en inverter på 1000w forbruger. jeg er ikke sikker på hvor længe batteriet kan holde inverteren kørende uden opladning, over vejer at skifte til en 2500w
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Med fuld belasting 1000W/12V = 83,33A

Hvor meget den bruger uden belastning, skal vi bruge flere data på den.

Mvh
Brian
Og hvis de 1000W er på udgangen af inverteren, så skal der tages højde for inverterens virkningsgrad - som jeg ikke kender. Men hvis den fx. er 90% skal du lægge dette til strømmen, og så kommer du op på 100A.
Og hvis du fordobler til en 2500W inverter, ja så bliver strømmen fx. 2500/12/0,9 = 230A. Det kræver et noget velvoksent batteri. Hvis det bare er sædvanlige startbatterier, så regn ikke med at kunne aflade mere en svarende til halvdelen af kapaciteten, og det er ikke sundt for et sådant batteri ret mange gange.
Så et 75Ah batteri kan så kun holde 75/230 = 0,32h = ca. 20min.

Hvad skal du med så megen strøm, riste brød eller støvsuge?

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Måske skal jeg bare bruge generatoren, det andet kræver for store batterier
 Sådan en inverter koster da også en ret stor del - en god kvalitet koster omk 7 til 8 tusind. Hvis den skal kunne bruges til 2500 watt

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hvis man kan leve med Onkel Harald kvalitet, så er deres 1000W inverter blevet 'Gruppe 9 vare', dvs. på vej ud af sortimentet. Derfor kan man være heldig at finde dem til 500 kr. i rodekassen.

Vi har haft en 300W fra HN i vores båd i 3 år, og den har kørt problemfrit.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg brugte et lille 12v 7,4 ah batteri til en laptop.
Over en inverter 12v til 220v og så laptoppens egen 220v til 16v kunne jeg regne med ca. 5 til 6 kvarter. Altså max 1,5 time alt efter hvor meget jeg brugte den.
Så købte jeg en enverter der kunne lave 12v til 16 volt og fik så knap 4 timer.. Så det er meget tab.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er klart, at jo flere gange strøm bliver lavet til anden strøm, jo mere går tabt - bare prøv at mærke, hvor varm strøm-klodsen til en laptop eller en mobil-lader bliver.

Fordelen ved inverteren er, at man som regel har en 230v adapter til det isenkram, man nu slæber med, mens det straks kan blive noget af en jungle at finde 12-volts ladere til mobiler, barbermaskine, laptops, opladelige lommelygter, Gameboy og hvad en familie nu ellers slæber med på en bådtur i vore dage.

Nu er vi jo motorbåds-sejlere, så vi har rigelig strøm når vi tøffer derudaf, men det er klart, at man skal tænke meget mere strøm-økonomisk, hvis man skal klare en hel dag på en opladning i en sejlbåd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af hhmcsv den 01-11-2008 20:07
Hvis det bare er sædvanlige startbatterier, så regn ikke med at kunne aflade mere en svarende til halvdelen af kapaciteten, og det er ikke sundt for et sådant batteri ret mange gange.

Hans-Henrik

Nemlig helt rigtigt. Ellers skal der indkøbes deep-cycle batterier.  De er beregnet til at kunne aflades helt. Benyttes til elbiler, trucks og diverse kørestole
Lige et spørgsmål. De 1000w er jo efter inverteren har lavet spændingen om fra 12v til 220v. dvs 1000w divideret med 220v =4,54 ampere . 83 ampere ville kræve et meget kraftigt kabel og dem harald har er da vist til cigarstikket i bilen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis