Vand i kanten om vinduet

Hej Alle sammen

Håber der er nogle der kan hjælpe mig, inden jeg får flået al håret af mig selv.

Problemet er, at nu hvor det er begyndt at blive koldere udenfor, kommer der små vandperler på indersiden af glasset, på mine bondehus vinduer (KIPA).
I soveværelset er det rigtig slemt, der løber vandet nærmest af vinduet..
Vinduerne er med energiglas.

Er der nogle som kan hjælpe mig..

<p>Rigtige mænd kører med baghjulstræk</p>
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I løbet af natten afgiver et voksent menneske ca. ½ liter vand. Det vil kondensere på dine vinduer, som - trods energiruder - vil være koldere end luften.

Så måske er det bare et udluftningsproblem...?
Ja når fugtighedsprocenten stiger vil den kondensere på et aller andet tidspunkt, og først der hvor temperaturforskellen er størst. Med den moderne anvendelse af dampspærre er der jo ikke fugtudsivning over hele rumoverfladen og derfor er der rigelig fugt til et lille fuglebad i vindueskarmen .

Du skriver, at det er bondehusvinduer, og dermed har det mindre betydning at glasset er lavenergi idet en meget stor procentdel af rudearealet er kant, der oftest er en kuldebro i forhold til midten af ruden.

Hvis udluftning i perioden hvor rummet ikke anvendes ikke er tilstrækkeligt til at modvirke kondensering er der vel to veje:
- enten at udluftningen også må stå på mens rummet anvendes og/eller
- forsatsruder for derved at undgå områder med lav temperatur og deraf følgende kondensering.

En lille lydsvag ventilator+udluftningskanal eller simpelthen varmegenvindingsanlæg - der er jo en grund til, at der skal være sådan noget i nye damptætte huse...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...


'Jeg har opserveret det samme med mine nye vinduer med energi glas, dog store glas.. Jeg startede med det samme med at åbne mere for den passive udluftning (vi har sådan nogen firkantede ventiler i alle rum) så nu må vi se om det er tilstrækkeligt, men et genvindingsanlæg ville da være for fedt så man ikke kyler den dyre varme ud til fuglene.. men det koster jo knapper, mon ikke vi taler over 50.000kr til vores 1plans hus på 180kvm ?
ja luft ud... det er et rimeligt almindeligt problem...

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Hej, og tak for svarene indtil nu..

Jeg har monteret sådan een vinduesventil, men den hjælper ikke meget. Har det noget at gøre med, at vores gardin er et mørkelægningsgardin?

Jeg har en friskluftsventil (fra Harald Skrald) i hver ende af huset (110 kvm), og dørerne står altid åbne. Men er det nok?

Jeg ik lige kigget på de filtre der sidder i, de bliver godtnok hurtigt beskidte.. Skal der være filtre i, eller er det bare en måde producenterne kan tjene nemme penge på? Synes da, at 50 kr for 3 filter er lige i overkanten...


<p>Rigtige mænd kører med baghjulstræk</p>
Luk for varmen, åben vinduet på klem de 8 timer du er på arbejde. Større er problemet ikke. Det har jo også den bonus at der ikke kommer til at lugte af gammel gnu i soveværelset.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko den 02-11-2008 16:08
Luk for varmen, åben vinduet på klem de 8 timer du er på arbejde. Større er problemet ikke. Det har jo også den bonus at der ikke kommer til at lugte af gammel gnu i soveværelset.
idet selv med sikringsbeslag på vinduerne vil de fleste forsikringselskaber i forbindelse med anmeldelse af indbrud betragte det som et åbentstående vindue og derfor ikke dække. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis