Gulvvarme i gammelt hus

Vi er ved at renoverer vores badeværelse i et ældre hus. Vi vil beholde det oprindelige gulv, fyr-planker, men vil gerne have gulvvarme, da vores radiator er alt for lille.
Vi kan ikke afmonterer mere end ca. 60% af gulvet, da brusekabinen er bygget op, direkte på gulvet.
Min tanke er at isolerer under gulvet og lægge PEX-rør ned, men kan jeg "bare stikke" rørerene ind under den del af gulvet, som jeg ikke kan løfte??? For her kan jeg jo hverken monterer varmefordelingsplader eller fastgøre rørerene?! Og de varmefordeling´plader, gør de nogen gavn??? De findes jo ikke i et betongulv!
Min tanke var evt. at lægge rørerene oven på alu-kraft.
Og kan jeg bare slutte PEX-rørene direkte på min gamle radiator-tilslutning og bruge den oprindelige termostat?

Stuhr
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg kan ikke svare dig på om du bare kan lægge PEX rørene ind under brusekabinen, men jeg kan fortælle dig at varmefordelingsplader ikke er nødvendige på betongulv, da betonen fungerer som varmefordeler.

Du kan IKKE tilslutte PEX rørene direkte til radiatoren, da vandet i radiatoren er over 30 grader. Gulvvarme må ALDRIG blive varmere end 30 grader. Du skal have monteret en shunt ventil.

Du skal regne med at dine fyrplanker kan tage skade af varmen.

Mvh
ThomasB
Hej

- jeg har i forbindelse med renovering af mit eget hus gjort mig nogle erfaringer omkring gulvvarme og trægulve - som jeg hermed vil forsøge at give videre.
Det første du skal gøre op med dig selv er, om gulvvarmen skal være eneste varmekilde. Hvis du ønsker dét, og du har et ældre hus (relativ dårlig isoleringsgrad)- så er det min erfaring, at du godt kan glemme alt om at have trægulv ovenpå, idet den maksimale overfladetemperatur på trægulvet er ca 28c og generelt leder træ varmen dårligt - hvorfor den mængde energi der kan afgives til rummet ikke bliver stor nok til at holde rummet opvarmet i kolde perioder.
Hvis du beholder din radiator - og bruger gulvvarmen som "komfortvarme" - så er trægulvet ovenpå en god mulighed (men trægulv i et badeværelse !!???).
Du skal efter min opfattelse ved den "tekniske udførsel" af dit projekt være opmærksom på følgende:
* varmefordelingsplader er nærmest en nødvendighed, idet træ som nævnt dårligt leder varmen og du har pga. den lave driftstemperatur behov for en meget effektiv varmefordeling (i modsætning til et betongulv - hvor betonen er en god "varmefordeler" hvis der er ca 10cm til overfladen samt kan du "køre med" meget højere temperaturer i beton)
* en alm. shuntventil er efter min erfaring ikke nok. Der bør installeres et "shuntanlæg" - dels med en særskilt termostatventil der sikrer maks. temperaturen i det cirkulerende vand - dels en pumpe, der sikrer en meget større vandcirkulation i din gulvvarmesløjfe, idet du pga. den lave driftstemperaur ikke kan have en særlig stor temperaturforskel på ind- og udgangen af din gulvvarmesløjfe uden at du mister "værdien af gulvvarmen".
* vær meget opmærksom på de særlige krav der i øvrigt gælder i forbindelse "våde rum" fx. til vandtætning.

Som du måske kan læse af mit indlæg - er det min opfattelse, at hvis du ønsker den pågældende løsning - er det muligt men teknisk krævende - og hvis du ikke vil ofre de nødvendige penge og/eller selv har den nødvendige "tekniske kunnen" - så bør du overveje løsningen !!

mvh. Jan
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for flot indlæg.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis