Gammel gulvvarme, retur eller fremløb ventil

Jeg har noget gammelt gulvvarme anno 1965. Det er blot monteret med 3/8 rør som kan åbnes eller lukkes. Ingen termostater.

Jeg vil gerne have termostat på. Hvis det er fremløbs vand vil jeg sætte en alm termostat på. Hvis det er returvand vil jeg sætte en returventil på.

Hvordan finder jeg ud af om det er henholdsvis retur eller fremløb???
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afmonter hanen, sæt en slange på begge ender hvor hanen har sittet , fyr op for varmen og mærk hvilken ende der først bliver varm, kan godt være at du skal bruge en rimelig lang slange , så er det nemmere at føle hvilken ende der bliver varm først.
Når du ved vilken ende der bliver varm først , ved du også retningen på vandet og så kan man som regel gå ud fra det. Er det den ende som kommer op fra gulvet der bliver varm først er det en returventil der skal til, og er det den ende fra vægen er det en fremløbsventil. men hvis det er kan du bare montere en returventil, hvis det så er fremløb den kommer til at sidde på , skal der bare åbnes mere for den, så virker det alligevel.
Men du skal stadigt kende vandretningen for at kunne montere den korrekt.
Det er en lidt andereldes affære. Gulvvarmen har to studser ud fra væggen. Lidt skod. Plus de sidder af h til.

jeg har skruet op for varmen, og kan mærke rørene er iskolde. Så derfor går jeg ud fra det er returen??? Så skal jeg bare finde retningen. Nok mest normalt med venstre til højre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis