Kan man sætte returventil på varmeveksler?

Jeg har en akkumuleringstank sluttet til en varmeveksler. Der sidder en pumpe som cirkulerer vandet fra tanken over igennem veksleren og tilbage i tanken.

Min ide er at sætte en returventil efter veksleren, på røret som går tilbage til tanken.

På den måde vil jeg opnå at hvis vandet fra tanken bliver meget afkølet, så er der behov for varme, og så åbner den for fuld skrald. Og hvis returvandet er varmt, så er der ikke behov for så meget varme, og så lukker den ned og dermed sparer på vandet i tanken.

Jeg vil dermed undå at lede varmt vand tilbage i bunden af tanken.

Er det en ide som kan lade sig gøre i praksis?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke bedre at sætte temperaturstyring på pumpen istedet. Når temperaturen i tanken er høj nok slukker pumpen bare - så sparer du også strøm til drift af pumpen idet den jo så kun kører når der er behov.
Hvis du sætter et relæ på strømforsyningen til pumpen, så kan du sætte en temperaturføler på akkumuleringstanken og lade den styre relæet. På den måde er det temperaturen i akkumuleringstanken der styrer om pumpen kører eller ej - altså er du fri for at skulle montere en ventil.

Hvis du vil være avanceret så kan du også sætte et system op med temperaturføler på varmesiden af veksleren og så lade pumpen køre afhængig af temperaturforskellen mellem tank og varmesystemet. Det kræver dog noget mere teknik såsom et IHC anlæg eller noget computerstyring.

Jeg har et system hvor jeg har en solvarmebeholder. Overskudsvarmen bliver så leveret ud til gulvvarmesystemet, men min gulvvarmeshunt kører med styring fra IHC, så den kun kører når der er behov (altså når der er overskudsvarme der skal sendes ud eller når der er gulvvarmebehov (termostatstyret). Termoaktuatorene styres fra IHC'en der får inputtet fra gulvvarme- og solvarmesystemerne. Solvarmedelen er også temperaturstyret, sådan at pumpen til solvarmekredsen kører med en hastighed der afhænger af temperaturforskellen mellem solpanelerner, solvarmebeholderen og gulvvarmekredsen.
Jeg har pt en temperaturføler på tanken. Denne føler er sluttet til et relæ som starter og stopper pumpen alt efter om der er varme i tanken.

Min problemstilling er hvor meget vand der skal ledes igennem varmeveksleren for varmeveksleren kan udnytte alt varmen.

Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
En AVTB ventil på Aku tank siden (primære) med føleren på hussiden (sekundær) Så styre du temperaturen på hussiden så det eks. vis ikke bliver mere end 60 grader og væksleren får jo på den måde heletiden hvad den skal have for at kunne veksle over. det vil sige hvis vandet i tanken er 80 grader skal der jo ikke den samme mængde vand til at varme den anden side op som hvis nu det kun var 60 grader. Du kan måske godt få det til at køre med en returventil som du beskriver, men tror at det vil blive lidt for svingende hvad temp. der kommer på sekundær siden . Med en AVTB ventil påsat som jeg beskriver køre det optimalt. Desuden er prisforskellen for en returventil med stort nok flow kun ca 500 kr billigere end som for en AVTB ventil

Se link

Returventil

AVTB ventil
Annonce
Det ville helt klart være den mest optimale løsning kan jeg godt se. Så er jeg sikker på at hussiden har den nødvendige temperatur.

Jeg tror dog ikke det løser min problemstilling 100%. Hvis hussiden er kold, så vil ventilen åbne max op. Der vil blive ledt 80C ind i veksleren. Hussiden kan ikke opsamle alt dette energi, så der løber måske 60C varmt vand tilbage i akkutanken.

Sådan som jeg ser det med en returventil.
1. Huset er iskoldt der vil komme 10C ind i veksleren på hussiden
2. tanken er 80grader som bliver ledt ind i veksleren
3. returventilen er sat til 40C
4. returventilen starter fuldt åbnet
5. de 80 grader bliver afkølet til 50C
6. returventilen lukker lidt i
7. flowet fra tanken bliver nedsat pga returventilen
8. afkølingen af de 80C er nu nede på 40C fordi der er mindre flow
9. ventilen åbner, og så stabiliserer systemet sig

jeg kan sagtens se at det er på bekostning af komforten. Fordi det vil tage længere tid at varme huset op. Men tanken vil holde i længere tid. og det varme vand bliver ikke blandet med det kolde.

Scenariert med AVTB ventilen
1. Huset er iskoldt der vil komme 10C ind i veksleren på hussiden
2. tanken er 80grader som bliver ledt ind i veksleren
3. AVTB ventilen er sat til 60C
4. AVTB ventilen åbner for fuld skrald for at de 10C kan komme op på de 60.
5. det resulterer i at der bliver ledt 50-60C tilbage i bunden af tanken.
6. efterhånden som de 60 C er nået vil AVTB ventilen lukke for flowet

Som jeg ser det så giver returventilen en god langsom opvarmning af huset, men en længere tank
AVTB ventilen giver hurtig opvarmning af huset, og kortere tank. Spørgsmålet er så hvad man prioriterer højst?

Prismæssigt så koster en returventil 143,- http://www.jydepris.dk/shop/item.asp?id=1153
og en AVTB koster de 1950,- som du henviste til

Findes der andre ventiler som måske kan bruges til formålet? RAVI måske? RAVK?
Ja , men der er slet ikke nok flow i en alm. returventil som du beskriver der skal du have en FJV ventil og den koster ca 1300. Og det er kun i den første tid med avtb at det vil ske som du beskriver, desuden hvis du har en ordentlig veksler vil retur til tanken ikke være 50 grader når huset er koldt og lukker de 10-20 grader varmt vand ind , den vil måske være 30. 40 grader, da veksleren har overført varmen til huset.

Hvis den ikke er det , er det måske pumpe kapasiteten fra tanken der er for stor.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis