bådmotor hvor meget skal jeg lave?

Min motor en volvo penta 2003 vandkølet årg 93 med sejldrev fik over sommeren da det var varmest alarm for højt kølevandstemp. Jeg stoppede og kunne senere køre igen ved lidt mindre omdr. Den ryger konstant lidt hvid røg og jeg synes at den sviner lidt mere ved udstødningen end andre lign både. ellers går motoren fint og springer i gang ved første forsøg somregel.

Jeg konstaterer endvidere et forbrug af smøreolie , løst anslået en kop eller to efter en sejlads på 3-4 timer.

Jeg har nu taget motoren hjem i garagen og konstateret at køleren er stoppet noget til. det lyder som om det ialtfald forklarere det med kølingen.
hvordan renser jeg køleren, kan jeg anvende syre eller andet med fordel?

Jeg kunne godt bruge et råd i retning af hvor meget mere jeg skulle tage at gøre ved motoren nu den er ude. Formålet skulle jo klart være forebyggende vedligehold. det svære er synes jeg at afgrænse hvad der er behov og nødvendigt. reservedelene er jo også dyre.

Jeg har ikke været helt inde i maven på en motor før, men kunne være lidt interesant at prøve det synes jeg. Er det til at have med at gøre for en first timer?
 


<p><em>Lars</em></p>
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne få køleren afsyret og trykprøvet på en autokølerreparatør. Dernæst efter din hændelse få taget en kompressiontest af din motor. Din toppakning kunne ha' taget skade af en overophedning, så den får lidt vand i cyl. Er den ferskvandskølet, så kik efter oliespor ved kølerdæslet. En kraftig overophedning kan også medføre en fastgroet stempelring. Men tjek lige din kompression først, så kan det tages derfra. Skift din olie og kik efter vandindhold, husk at, i motoren ligger vandet nederst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej.

Og nu den er ude, så bør du kontrollere din kraftoverføring.

se www.olesautoservice.dk  under volvo penta, hvor du kan læse alt om emnet

mvh autoole

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis