Hvordan undgår man sur mælk?

Kære forumdeltagere


 Vi kinder alle den ubehagelige fornemmelsen af at hælde drikke sur, gammel mælk over vores cornflakes eller ned i kaffen. Den sure smag der spreder sig i munden og den kvalmende duft, der rammer næsen. Når vi skal identificere sur mælk, involverer det at tage et sip, se på mælken eller lugte til kartonen.

Men er det de bedste/eneste muligheder? 

Vi er en gruppe kandidatstuderende der researcher brugerinnovation på CBS. Vi undersøger sur mælk, og har brug for dine svar på disse spørgsmål for at løse vores opgave. 

Hvordan identificerer du sur mælk?
Hvad han gøres for at undgå at drikke sur mælk?
Hvordan kan ubehagelige oplevelser med sur mælk mindskes?
 

På forhånd tak   

Hans Christian, Julius, Morten, Rune and Hans Peter
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi bruger 2 liter om dagen, så sur mælk findes ikke. Vi tjekker altid datoen på varer inden de ryger i indkøbsvognen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo det er faktisk et seriøst projekt. Vi undersøger bla. om der er en metode/løsning til at undgå at drikke sur mælk. Den velkendte måde er at smage/lugte til mælken, men vi er interesseret i om der kan være andre muligheder?  
Skrevet af cbsinnovation den 30-10-2008 07:45
Jo det er faktisk et seriøst projekt. Vi undersøger bla. om der er en metode/løsning til at undgå at drikke sur mælk. Den velkendte måde er at smage/lugte til mælken, men vi er interesseret i om der kan være andre muligheder?  
Hvis mælken endnu ikke er ostet:

En ide, som jeg ganske vist ikke har afprøvet, kunne være at bruge en surhedstest. Det kan f.eks. være rødkålssaft, lakmus-papir (sådan noget man bruger i kemiundervisningen) eller noget tilsvarende.

Det kan være det virker, hvis man ellers kan tro på at sur mælk vitterlig også er sur (som i "har en lav pH-værdi").

Hvis mælken er ostet:

Man kan ryste kartonen. Flydende mælk føles anderledes end fast mælk. Det kræver at der er tale om en megen fremskreden proces.

Ellers:

kontakt et mejeri og hør, hvad de ved om identifcering af sur mælk. Det er ganske vist ikke brugerdrevet innovation, men det kan måske fungere som en baseline for at se, hvor gode brugere er til at hitte på.

WS

Tak for et rigtig godt bud på en mulighed. Er der evt. andre?

Syntes nu det er meget enkelt.. Smager det godt, er det frisk, ,,,smager det skidt, er det sur.. Hvor svært kan det være. ??? ;-)

Mvh Jan J
prøv at tage microskop frem og kigge hvad der gemmer sig i sur mælk.

og se hvad der forgår i bakterielogiske verden.!
Lyder som et spændende projekt. Hvad med at gå den modsatte vej og se på hvad der gør mælk sur, hvis man så vil undgå at den bliver sur, skal man så blot gøre det modsatte.

Jeg erindre en gammel skrøne fra min barndom (før de elektriktriske køleskabe (vi havde et i sommerhuset, hvor man daglig smed en stor isklump ind købt hos ismejeriet)) hvor min mormor hårdnakket hævdede at tordenvejr havde en fremmende virkning på dannelsen af sur mælk. Er dette rigtigt og har elektriske fænomener en virkning på dannelsen af sur mælk, kan man vel forlænge holdbarheden ved at undgå disse.

Men ellers held og lykke til. Det bliver spændende og høre hvad i finder ud af.

Hilsen
Allan
Skrevet af Allan Fischer den 31-10-2008 09:33
Lyder som et spændende projekt. Hvad med at gå den modsatte vej og se på hvad der gør mælk sur, hvis man så vil undgå at den bliver sur, skal man så blot gøre det modsatte.

Jeg erindre en gammel skrøne fra min barndom (før de elektriktriske køleskabe (vi havde et i sommerhuset, hvor man daglig smed en stor isklump ind købt hos ismejeriet)) hvor min mormor hårdnakket hævdede at tordenvejr havde en fremmende virkning på dannelsen af sur mælk. Er dette rigtigt og har elektriske fænomener en virkning på dannelsen af sur mælk, kan man vel forlænge holdbarheden ved at undgå disse.

Hilsen
Allan

Sur mælke skyldes den voksende mængde af mælkesyrebakterier og deres affaldsstoffer. Det er velkendt og den modsatte vej er også - altså pasturisering og i de senere år UHT behandling. Finten er desværre at jo nærmere en sterilisering man nærmer sig jo mere påvirker det også smagen (i en kedelig retning).

I øvrigt spændende teori om at bakterievækst påvirkes af tordenvejr. Men mon dog?

Spørgsmålet er om man kan køre processen baglæns, altså få sur mælk til at smage frisk igen? Er der en biokemiker til stede?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis