vindmølleprojekt

Hej, er der en derude som kan hjælpe mig med et spørgsmål..

Jeg er ved og lave en vindmølle som skal trække en (bil)generator ca. 55amp, som igen skal trække en elvandvarmer i min garage. Nu ligger landet bare at jeg næsten er færdig med projektet, men har lige brændt min generator af, da jeg ville vide hvor meget modstand den ville yde, når der kom strøm på.  kan man virkelig sætte ledningerne forkert på, altsår direkte fra et batteri til generator, eller skal der en modstand på et sted der i mellem.
Det skal siges at der bag på generatoren er et dobbelt stik med 2 ledninger, så er der 2 udgående gevind stænger m6, hvor af den ene i hvert fald bliver brugt når den er monteret på en bil, kan jeg se. Jeg er lidt i tvivl om hvor mange af disse jeg skal bruge til dette projekt.
Hilsen Patrick. 

59 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have et relæ imellem generator og akomulator, ellers brænder du generatoren af meget hurtigt !
En generator skal ha' strøm fra en akkumulator, og skal hele tiden være forbundet, når den drejer rundt. Hvis ikke, ja så brænder den af. Du kan altså ikke køre uden akkumulator.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo Lynæs, men den skal da ikke stå med strøm på når den står stille vel ???
Okay, lidt forvirret nu, skal den have et relæ mellem, og i så fald hvilket?
Og må den stå med strøm uden og køre?, da det jo ikke blæser altid i danmark
Hvad har du lavet vingerne af?
55A er jo en rimelig ydelse, selv ved 12v 55*12=660w så de må da være rimelige store? Beskrivelse/tegninger?
Nur du er igang met en bil generator ville det da være rimelig oplagt at flytte laderelæet fra bilen ved samme lejlighed.Såm kan du "bare" sætte den til at lade på batteriet og tage strømmen derfra. Det sikre dig også en stabil spænding, selvom varmelegmet er rimelig ligeglad med det.
Annonce
Jamen det var også meningen at jeg bare ville tage strømmen fra batteriet, var bare ikke klar over at der skulle et relæ på også, så det kostede mig jo så en generator..
Vingerne er lavet af aluprofiler, med aluplader popnittet på. Selve vingefanget er 2 meter i diameter, jeg vil gerne ligge et par billeder ved, men har ikke fået taget nogle endnu..
I øvrit hvordan ser det laderelæ ud? sidder det i forbindelse med generatoren
Hvis du skal ud og købe en nu generator, kan du helt sikkert finde en på et ophug hvor relæet sidder på.
En genarator laver jo også vekselspænding og dermed vekselstrøm, som du skal have ensrettet inden du fylder den på batteriet.
Relæet sikre også at strømmen ikke løber baglæns når generatoren ikke laver strøm.
Hust også kabler af en stor dimension til at bære de op mod 55A den laver når det går godt. Er de ikke afpasset brænder de over som en sikring eller du får kæmpe tab som følge af spændingsfald.
Laderelæet regulere generatorens ladespænding så den ikke går amok ved høje omdrejningstal. Generatorens modstand er afhængig af dens omdrejningstal, men så begynder det vist at blive elteknisk nok.
Super spændende projekt i øvrigt.
Hmm. den generator jeg har, er købt ved en ophugger, men der sad ikke noger relæ på der.. Jeg har hørt et sted at det strøm generatoren laver faktisk skulle kobles direkt på batteriet, uden noget andet.
Ja det er mega spændende, håber sgu bare det virker, er begynd og kost lidt penge i stumper.
Hvis den skal direkte på skal det være en dynamo, den laver jevnstrøm. Som nævnt laver en generator veksel spænding, som du ikke umiddelbart kan hælde på et batteri.
Men hvis du forelægger en hugger du skal bruge en generator der kan lade direkte på et relæ, kan de da helt sikkert finde det du skal bruge, og evt. noget der høre sammen fra start.
Du kan købe en ny generator i f.eks. Biltema for under 1000 kr.
Den ska nok geares temmeligt meget op for at give noget strøm af betydning.
Til de to der skriver om ensretter, jeg har endnu ikke set en autogenerator hvor ensretteren ikke var indbygget, så generatoren giver jævnstrøm. Hilsen Aksel
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis