VVS - rørdimension og fittings

Hej gruppe
Jeg er i gang med at skulle montere nogle stophaner mm. Men jeg er efterhånden blevet småsvimmel af at regne på dimensioner - vandrørene (kobber - hård) har en udvendig diameter på 18mm. Det ligner standardrør - og er ret nye. Jeg har forsøgt at finde oversigter på nettet, men uden held - og jeg ville synes det var ret træls at skulle købe en masse forskelligt, som jeg ikke vil få brug for.

  1. Hvilken indvendig dimension er det mon - eller måles rør i udvendig diameter, modsat fittings?
  2. Hvilke dimension fittings skal der bruges hertil (klemring/støttebøsning/omløber)? - hvis jeg f.eks. vil indskyde en kuglehane
  3. Hvilken størrelse kuglehane skal jeg bruge mellem et standard fordelerrør (brugsvand) og pextilslutningerne (15mm)? 1/2 tomme?
  4. Hvilken størrelse kuglehane foran fordelerrøret? 3/4 tomme?
mvh TS

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Kobberrør og pexrør måles ved udvendig diameter, og opgives for det meste i mm.
jernrør til den slags, opgives gerne i Tommer " og der er det hullet /lysningen i røret der henvises til.
Lidt eksempler: 1" rør udvendig ca 34mm, indvendig dia er 1"
3/4" rør er ca 27mm
1/2 rør er ca 22mm
3/8" rør er ca 17mm

For at gå fra kobberrør til kuglehane og til kobberrør igen bruges klemring-støttebøs osv der passer til dimensionen af kobberrøret, som måles udvendigt, i mm. 1/2" rør, burde svare til 18mm kobberrør, da de har ca samme indvendige diameter.

lige en lille rettelse

1/2" = 21,3 mm
3/4" = 26,9 mm
1" = 33,7 mm

Målt udvendig på ISO rør
ikke den store afvigelse fra ovenstående men alligevel

Og ja for guds skyld HUSK støttebøsninger og husk der er forskel på bøsninger til kobber og pex

Tim  
 
der bruges ikke støttebøsninger til hård kobber kun blød og pex.
Hej
Tak for svarene - jeg har også selv arbejdet lidt videre med min skydelære og købt et par kuglehaner (½ og 3/4 tommer)
Til mine 18mm kobberrør (hårde) har jeg fundet ud af at det er 3/4 tommer kuglehane jeg skal bruge - indvendig diameter i nippelenden er lige under 20mm, på en ½ tommer er den 15mm (hvilket burde passe til pexrørene.
Jeg har også læst at hårde kobberrør ikke bruger støttebøsninger, kune pex og bløde rør bruger det.
Jeg har også styr på hvornår jeg skal bruge klemringe, og hvornår der bruges pakgarn (+salve).
/TS

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Hej.

Hvis dit kobberrør er 18mm udvendigt, er det så ikke ca 14 mm indvendigt? Så burde 1/2" være stort nok.
Husk at tage højde for galvanisk tærring...
Annonce
lige et ekstra spørgsmål.. har et aramatur med 1/2 hul til slange montering og en slange som også har 1/2 hul som skal skrues på. Altså hun til hun.

Hvad hedder den "HAN" dims jeg skal have imellem?
Enten en brystnippel eller et nippelrør i messing.
tak tak :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis