Solfangervæske

Hej

Kan det skabe nogen problemer at anvende almindelig kølervæske til sit solfangeranlæg? Det er jo begge en glykol blanding, men prisen er noget lavere for en omgang kølervæske fra HN.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skal bruge propylen glykol. Etylen glykol (kølervæske) er meget giftigt.
mvh 777
Ja, nu kom jeg til at læse dit spørgsmål igen. Som sådan virker etylen glykol på samme måde som propylen glykol. Ingen forskel på virkemåde. Men hvis du benytter den ene af de slags må du ikke efterfylde med den anden slags. Så bliver det ligeså tyk som vingummi og fangerne er ødelagte.

Det med det giftige i kølervæske, er jo noget man skal være opmærksom på. Det ville jo være noget rigtig skidt at få kølervæske i brugsvandet. Jeg er også helt sikker på at det er ulovligt at bruge i solvarmeanlæg.

Brug de par 100 kr ekstra og køb propylen glykol ( det røde). Det holder jo både i 10 og 20 år. Det blandes 1 del glykol til 2 dele vand.

Men aldrig efterfyld med den anden slags.
Med venlig hilsen
777
Mange tak for svar, så giver der pludselig mening med de to glykoltyper.
Så jeg må nok hellere holde mig til reglerne på dette område, så jeg ikke løber nogen risiko mht. brugsvandet.
Hej med jer,

Ved godt at det er en MEGET gammel tråd, men jeg har et tillægsspørgsmål. Hvprdan skifter man væsken ud på solfangerne? Der skal vel bruges en form for pumpe....?

Tak
Propylen glykol tåler højere temperaturer....

Etylen glykol koger for tidligt.... og så har vi balladen...

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis