Peugeot 205, '86- Startproblem i kulde

Hej Eksperter
Efter snestormen i søndags(05.01.2003) oplever jeg at min peogeot 205 fra '86 ikke vil starte.
Dette kan selvfølgelig, i sig selv, ikke være nogen overraskelse da det jo drejer sig om en ældre bil.
Når jeg har forsøgt at starte i lidt tid begynder den at tænde på et af tændrørene, men de andre nægter at komme med.
Tilsidst må jeg opgive og sætte batteriet til en lader.

Af mulige løsninger på problemet er jeg i forvejen klar over følgende:

1: Fejlstrøm i tændingssystemet på grund af fugt fra sneen.
2: Defekte eller tilsodede tændrør. Jeg kan desværre ikke teste eller rense tændrørene da de sider uhjælpelig fast. Jeg har drejet så hårdt med en topnøgle at jeg er bange for at knække dem. Er der nogen som har en løsning til hvordan jeg kan skrue dem af.
3: tilsodede platiner. Dette har jeg testet og platinerne er renset.

Det var så hvad jeg selv har tænkt på. Hvordan løser jeg disse eller eventuelt andre mulige årsager til startproblemet? Det ville være kanon hvis der er nogen et sted som lige har det magiske forslag der skal til.

På forhånd tak.
Hguldberg

Hguldberg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Så vidt jeg husker, var det ret koldt den dag!

Måske var det kaburatoren, der var frosset til?

Mvh
ThomasB
Pronto er problemløseren. Du skal spraye på tændkabler og strømfordeler dækslet - tag det helst også af, og gør det også indvendigt. Kablerne til batteriet skal også have lignende tur, og du skal gøre det hver gang den ikke vil starte (min søn elsker Pronto, og har en Golf af lignende årgang, men det løser problemet midlertidigt).

Et godt råd er en klar aften gerne med lidt fugt, at gå ud et mørkt sted, og åbne forklappen og så se hvor gnisterne springer, for det er det der sker.

For det første ved du så, hvad du burde udskifte, og er pengene ikke lige til det, så er det altså der du skal sprøjte.

Mhv. tændrør, skal du i et byggemarked finde en gasflaske på størrelse med dem man bruger til lighterpåfyldning. Dertil kan du få en fyr at sætte på, der giver en lige ildstråle med knald på - lidt a'la et svejseværk.

Kom nu Caramba på (et tyndt olieprodukt i spray) - gerne en masse rund om tændrørne hvor de går ned i motorblokken, og efter nogle minutter så sæt fuld tryk på "svejseværket", så det bliver varmet hårdt op - gerne når motoren er varm i forvejen.

Derved bliver olien i Carambaen endnu tyndere og siver ned selv de mest utænkelige steder, og dine tændrør slipper sit tag. Det lyder i øvrigt ikke til at du skifter dem som du bør - nemlig for hver 60-80.000 km. så det må være på tide.

Virker det ikke gør du det engang til og engang til og det er ligegyldigt om der går en dag i mellem, men jeg garanterer dig, at det virker til sidst. Selv sammenrustne bolte giver sig af vekselvirkningen af stor varme og olie, bare man bliver ved.

Mvh. JørgenE

Tidl. Jaguar og Sunbeam amatør-reparatør, hvor alt hvad der kunne ruste gjorde det.

PS: Du skal vente nogle minutter med at sætte ild til, da det ellers begynder at brænde på grund af drivgasserne i sprayen. Det skal helst ende med at koge (boble), så kan du ikke få olien tyndere.

Mvh. JørgenE
Da jeg lige læste mit indlæg igennem vil jeg poientere, at det selvfølgeligt kun er omkring tændrøret man kommer olien og ikke på "svejseflammen" - det kunne måske misforstås, men kunne være katastrofalt.

Spray og ild hører absolut ikke sammen normalt.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Det er med garanti dine tændrør. 205-modellerne med den "tippede" motor, er meget slem til specielt ved mange småture og koldstarter, at sætte fugt inde i tændrøret; og her hjælper kun éen ting: 4 nye rør.
Mht. afmontering af de gamle, tag bare ved, jeg har aldrig set et knækket rør, blot du husker at skrue den rigtige vej, så du ikke ødelægger topstykket - husk så, at de nye tændrør max. tilspændes med ca. 9NM, og det er altså ikke ret hårdt!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg siger mange tak for de gode indlæg.

Pronto va i sandhed løsningen. Jeg havde i forvejen givet den lidt men efter at have læst Jørgens indlæg gav jeg den lige en god omgang mere. Herefter startede motoren.

Desuden vil jeg nu prøve Jørgens forslag til at løsne tændrørene som ganske rigtigt ikke er skiftet så længe jeg har haft bilen (ca 1. år = 60.000 km).

Det var kanon at der er nogen som kan give svar på mit ellers meget almindelige problem.
Begejstringen var stor da jeg fredag morgen fik gang i bilen.
Jeg vil helt sikkert søge info her igen.

Med Venlig Hilsen
Hguldberg

Hguldberg
Annonce
... Og du skal være meget velkommen. God arbejdslyst.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Kan man ikke bruge WD 40 istedet for Pronto ???. Det har jeg hørt en mekaniker sige (men han burde måske ikke være mekaniker). Jeg købte for nogle år tilbage en brugt bil med samme problem. En grundig afrensning/aftørring for skidt og møg med rensebenzin og oversprøjtning med WD 40 (også inde i strømfordeleren) på hele tændingsanlægget. Nu starter den i alt slags vejr. Den får samme tur hver efterår.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej!

Selv om sidste indlæg er en måned gammel,
så har jeg lige et lille forslag.
Når alt det tekniske er klaret, så giv den lidt kaburatorvæske i benzinen, det skader ikke i en motor fra 86 jeg har selv en, og det gør underværker i den danske vinter.

------------------
Hilsen
Almuligman.

Hilsen
Almuligman.
Karburatorsprit kan være en god løsning...

Jeg har selv oplevet det samme problem med min gamle bil.

En behandling a´la Jørgens og så en hætte-fuld karburatorsprit i tanken per tankning, så var det problem væk..

Det er bare at begynde med det når det begynder at fryse..

------------------
Kris Henriksen
elektronikmekaniker
www.civicklub.dk

Kris Henriksen
elektronikmekaniker og IT-Supporter ved Forsvaret
http://www.fotograf3n.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis