Anbefalinger/efaringer med Aufretter- Hoevlemaskine

Jeg vil gerne koebe én  Aufretter-  Hoevlemaskine.

Jeg skal afrette og hoevle Walnoedtrae som typisk er 140mm bred x 40mm tyke & op til 2meter lange.

Jeg staar mellem at vaelge foelgende og ville spoerge efter anbefalinger ...

(a) Lutz Trimax Plus (se her og her)  (click ogsaa her -> produkte -> kombinationsmaschinen)

(b) Scheppach HMS 2600 ci (se her og her)

(c) Metabo HC 260 (se her og her, eller her)  (et review paa engelsk (tvivler paa dets objektivitet) er her)

eller en fjerde ...afhaengig paa hvad i anbefaler.

Til overnstaaende vil jeg klar koebe en Spaanafsugeningsloesning noget i stil med:
Metabo's (click her)
Scheppach (click her)

Min hoved formaal er Aufretning og aufhoevling.  Lutz's maskine er en kombinationsmaskine med savning.  Det er i orden blot de foerst 2 funktioner er foerste klasse.

Hvad er foerste klasse? 

Jeg har ingen anelse paa sin vis.  Herfor spoerger jeg omkring det med denne post.

Mit budget er fleksible jeg vil blot ikke overstige 10.000 kroner (som er meget, synes jeg).  

Scheppach HMS 2600 maskinen med tilhoerenede spaanafsugeningslage naar derop.  Men er det pengene vaerd? 

Maske er Metabo HC 260, bedre el. lige saa gode, & med Lutz kombimaskinenen faar man saven med?!

Jeg vide det ikke. 

Haaber jer med viden og erfaring har lige tid og vil svar!

h/Paul

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid svært at råde andre til hvilken maskine de skal investere i, du ved nogen kan lide moderen andre datteren
I dit tilfælde ville jeg nok sige at du måske lige skulle kigge på hvad Onkel Harald har på hylderne. www.harald-nyborg.dk  Han har priser der sagtens kan hamle op med dem der er vist på dine links.

Det du skal se efter på er tykkelse høvl/afretter er længden på landet (bordpladen) det er især vigtigt på afretteren at det er så langt som muligt. En anden og meget vigtig ting er knivene, hvilken type de er: der er nogle engangs der blot vendes når den ene side er slidt og som så skal skiftes når du har slidt den anden side ned. Og så er der knive der kan slibes op igen og igen mange gange inden du skal ud og købe nye.
Hvis du kun skal bruge maskinerne til hobbybrug er det udmærket med motorer til 220 V. men motorer til 380 v. er det bedste til høvl/afretter.
Med hensyn til en rundsav er det lige så væsentligt at der er så langt et land som muligt.
Men måske du istedet for nye maskiner skulle se dig om efter en brugt kombi maskine der har været brugt i industrien, så får du noget der virker og som kan holde til noget. Prøv at kigge efter en sådan i www.dba.dk 
Jeg mener også at Lynæs på et tidspunkt havde sådan en maskine til salg.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværkeren

Kiggede på harald-nyborg.  Han har ikke de stationære (eller "halv" stationære") afrette- høvlemaskinerne.

Omkring længden på landet (på især afretteren):
De alle omkring samme længde som er omkring 1040mm  - lidt over en meter.
Med undtagelsen:
Holzmann HOB 260N (klick  her)  afrettelandetlængden -  1085mm
Metabo maskinerne (i de mindre op til 150Kg kategorie) har afrettelandetlængden 1040mm - 1050mm

Konklusionen er at de har nogenlunde samme afrettelandetlængden.

En god profi maskine har længere afrettelandetlængde.   Jeg vil dog have en maskine som kan flyttes i hånd af to (stærke mennsker) dvs ikke tyngere end 150 kg.

Omkring 400-380v.
Hvordan ordner jeg det?  Jeg bor til leje hvor der er 230v.   Er der en konverter som man kan købe & evt tage med når man flytter?

h/Paul

Hej Poul.

Det er da først nu at jeg opdager at der ikke er den tykkelses/afretter høvl mere i Onkel Haralds vare katalog.

Hvis der ikke er indstaleret 380 v. i det du lejer kan du ikke bare sætte en konverter på, det er et spørgsmål om at kunne hive flere amp ud til maskinerne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis