Nyt gulv i kolonihavehus

Hej

Jeg har købt et gammelt kolonihavehus, hvor jeg vil lægge nyt gulv. Jeg har tænkt at det skal være sådan et rimelig billigt klikgulv fra IKEA. Men jeg ved ikke helt hvad der skal være som undergulv??
På nuværende tidspunkt er på nogle steder vinyl som er limet til sådan nogle plader, hvilket virker rimelig jævnt og stabilt, men andre steder er der gamle planker som buler op på midten af gulvet. Alt i alt et meget ujævnt gulv som på en eller anden måde skal rettes op. Nu kan jeg ligesom læse mig frem til at der vist er flere måder at gøre det på. Umiddelbart havde jeg tænkt :

Først ovntørret sand på hele gulvet, så dampspærre og så gulvunderlag og så klikgulv!

Eller Hvad?????
Hvad er det der selvnivilerende beton for noget? Kan man bruge det på planker? Og hvad er nemmest? Hvordan sikrer man at sand/selvnivilerende beton ligger helt plant?

Håber der er nogle som kan give nogle gode råd.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lisser.

Hvordan selvnivelerende beton bliver plant, øh ved du hvad det vil sige at være selvnivelerende ?

Og nej du kan ikke fylde hverken sand eller beton på der gamle gulv. Du skal have fjernet det gamle gulv helt og starte fra bunden, alt andet bliver noget klamp
Når du har fjernet alt kan du vælge om du vil støbe et gulv (hvis du må) støber du, skal du grve en halv meter ned og fylde ca. et 20 cm. tyk lag stabil grus på. Herefter lægger du 200 mm flamingo plader ovenpå. Så skal du have noget jern i, i form af rionet, det skal du have to lag af og det skal lægges med afstands klodser imellem både nettet og flamingo pladerne. Og så kan du støbe et 10 cm. tykt beton gulv oven på, husk at det skal støbes af en gang.

En nemmere løsning er at lægge et trægulv på støtter hvor du så fylder hulrummet op med leca grus, her skal du også grave lidt ud, dog kun en 20 cm. så skal du have nogle støtter af beton hvor på reglerne skal lægges (husk at der skal et stykke tagpap imellem træ og beton) du skal lægge reglerne med 40 cm. afstand. Og husk at det skal være i vatter, her på kan du så lægge en gulvspån plade. Og så kan du lægge dit laminat gulv ovenpå, husk dog at lægge en foamskum imellem.

V.h.  Håndværkeren

Ps. det er ikke alle haveforeninger der tilader at der er støbt grund under huset. 

Det var da et voldsomt gulv til et kolonihavehus det kan jo bruges til en mindre lagerhal der kørerlastbiler i det gulv. Du kan nøjes med at støbe 7 cm beton og vil gætte på du kan nøjes med 10 cm sand under. Isolering det er vel op til dig selv i et kolonihavehus. Rio nettet skal du kun bruge et lag og jeg ville personligt ikke selv bruge det hvis det er under 30 kvm. Men det er bare min holdning til det. Det er jo ikke et sted der slides som et hus skal man huske på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Og Mira har altså noget selvnivellerende gulvspartel til trægulve med fibre i ,mener det er godkendt op til 50 mm i lagtykkelsen

Men det kan man jo undersøge

Det andet som håndværkeren mener virker jo som skrevet tidligere som et helt industrigulv !!


Tim  
 
Mira X Plan godkendt til træunderlag ,lagtykkelse : 2-50 mm

Tim  
 
Ja selvfølgelig kan vi blive enige om at man ikke bare kan støbe oven på et gammelt trægulv, derfoe er der jo også den mulighed med det dersens Mira X Plan :))

Tim  
 
Giver dig da ret i man ikke bare kan støbe ovenpå det gamle gulv. Men der er jo ingen grund til at bygge det hele alt for stærkt når det ikke er nødvendigt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis