Solceller

Hej alle.

Er der nogen her i forummet som har kendskab til solceller og hvor de kan købes til en fornuftig pris.

Jeg har et ønske om at kunne lave størstedelen af strømmen til varmepumpen fra solceller.


PE

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden a have særlig forstand på solceller, så tror jeg altså ikke det kan lade sig gøre, eller for den sags skyld betale sig.

Jeg var for nylig i ZOO i København, de har et pænt stort solcellepanel på vel omkring 20 m2, så vidt jeg husker har det kun produceret ca. 10-11.000 kw på 10 år, dette giver et udbytte på max 20.000 kr. eller ca. 2.000/år

De priser jeg har set på solceller siger mig at denne investering aldrig kommer hjem, men der er selvfølgelig andre faktorer man skal have med når man investerer i sådan et anlæg og dette er miljøet, og hvis man vil skåne miljøet for CO2 så er det absolut en god ide

Det er muligt at jeg tager fejl, jeg ved at der er andre f.eks Twist der har meget mere styr på solceller, så han kan nok komme med nogle flere input

Venlig hilsen

Klaus 

Ja.. Men Kineserne tror de sidder på guldet lige for tiden. Problemet ligger lidt i at der er meget stor efterspørgsel pga stigende energi priser. Disse falder igen til foråret, og så kommer priserne på celler forhåbentligt med ned også. Køber du under 20 celler så er det faktisk DYRERE i Kina end i Europa (da du ellers skal betale moms og import).
Det "bedste køb" lige nu er faktisk flexible celler. De er billige i fragt, og knækker ikke så let. Ulempen er at du skal forankre dem godt, evt. på noget tyndpladestål. Køber du idag koster de ca. 4-4.500 for et 150WP panel. Tager du 4 eller flere af disse, skal du bruge ca. kr. 7.000,- yderligere på udstyr til inverter mm. Plus omtrent kr. 1-2.000,- til en elektrikker for montering af ny elmåler, indkobling af inverter, tilslutning til net osv. Du er dog så heldig at bo I Jylland hvor elektrikerne faktisk VED hvordan man tilslutter sådanne anlæg.
Det giver en investering på ca. 26.000,- for 600 WP, eller i danmark omkring 600Kwh/år (da vi har ca. 1.000 solskinstimer om året). Til en pris på ca. kr 2,- pr kwh (inklusive abonnement, levering osv.) har du derfor en tilbagebetalingsperiode på omtrent 20 år, under forudsætning af at elprisen IKKE stiger i denne periode (yeah right !), og at finansieringsrenten er 0% (du skal ikke låne pengene til formålet, og du er så idealistisk at du ikke laver din egen strøm for pengenes skyld)
Du kan så selv sætte regnestykket sammen så det passer til dine ønsker. Du skal derfor kigge på to væsentlige ting:
1) Hvor meget strøm vil du producere ?
2) Hvor meget "plads" har du til cellerne der er "optimal" (dvs. direkte sydvendt, gerne med en ca. 40 graders hældning eller evt. fladt, men så skal du også købe monteringsbeslag så de kan komme i vinkel mod solen) ?

Hvis du ikke kan finde plads nok til at placere tilstrækkeligt med celler i optimal stilling, så skal du overveje en af tre løsninger:
1) Køb flere celler og læg dem uoptimalt, dette giver et dårligere afkast, men er en hurtig løsning.
2) Køb BEDRE celler der kan producere mere strøm pr m2. Dette er dog en DYRERE løsning, da den højere effektivitet betyder højere pris.
3) Investér evt. i "bevægelige paneler" der via montering på et elektrisk styret stativ kan følge solen og dermed give et bedre afkast (disse kan gså månteres i haven f.eks.) på helt op til 20-30%. Disse stativer er dog også temmeligt dyre.

Er du heldig nok til at bo i Energi Midt's forsyningsområde, så kan du få et anlæg og betale det over el regningen, plus du kan ansøge om et tilskud til opsætning.

Har fundet billig solcellesæt. pris pr. Wp kr. 28,5 + moms, inverter og montage.

Nogen som er interessert


PE

Hej.

Har de også 25 års garanti på deres produkt?

 


PE

9 ud af 10 producenter giver min. 20 års garanti for produktion af strøm på deres produkter (nogle med helt op til 80% af den angevne WP), så afhængig af hvilket panel du vælger, så vil jeg sige ja.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis