Stoker eller jordvarme?

Hejsa!

Håber det er det rigtige sted at putte mit spørgsmål ind - prøver i hvert fald!

Sagen er sådan her: Vi har et parcelhus fra 1963 på 123 kvm, vi har elvarme og brændeovn, kombineret med en luft til luft varmepumpe fra januar måned. Vi skal have bygget ca. 50-60 kvm til inden for de næste 2 år, og derfor vil det jo være naturligt at kigge på noget andet end elvarmen Big%20smile
Som jeg ser det, findes der 2 valg, stoker med piller eller jordvarmen. Jeg har googlet i dagevis, og er endt med den konklusion at der vist ikke findes en endegyldig konklusion!

Jordvarme koster vel ca. 100.000 at etablere, hvis man vil have bare en lille smule kvalitet, og stokerfyr med silo, skorsten og hele møget kan jo erhverves for et pænt stykke under det halve. Vi kan godt lide princippet med jordvarmen, tænd på kontakten og glem det, men etableringspris, kombineret med det faktum at vi ikke har gulvvarme i den del af huset der jo er bygget (og der er IKKE lyst til at brække gulve op i hele hytten!), samt en løselig udregning via nrgi.dk fortæller mig at det vil tage 30 år bare at have et break-even gør at vi ikke uden videre springer på sådan et anlæg.
Stokerfyr har den store fordel at etableringsprisen er beskeden, men ulemperne er til gengæld lidt større (her går min "erfaring" på diverse indlæg i diverse fora, så noget gælder måske ikke længere!), men man skal lege fyrbøder, man skal have plads til x antal tons piller (som jeg heller ikke kan gennemskue hvad koster kontra strøm til varmepumpen), det fylder meget når der skal være en silo til (ikke det helt store problem, hvis det ender med stoker, så ryger carporten til fordel for en rigtig garage, hvor det så skal installeres i), der er stor forskel på pris og kvalitet af diverse piller osv.

Så kort sagt - hvad vil I anbefale, jeg har ikke det store problem med at skulle hælde nogle poser piller i siloen et par gange om ugen og tømme askeskuffen hver fjortendes dag, men jeg vil være træt af det hvis det var hver dag man skal "skrue". Kan man lave en løselig udregningsfaktor, der fortæller hvornår det ene kan svare sig frem for det andet?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Endnu engang Stoker og jordvarme har alt for stor en investering i stedet for Mitsubishi luft til vand anlæg.

Mitsubishi luft til vand er bedre i cop-værdien end jordvarmeanlæggene er. De har den samme ydelse indtil -15 grader, det er der ingen anden model som har endnu.

 


PE

Har du nogle links til luft til vand anlæg (test osv), har kun set et enkelt indlæg et sted, og det var en pris der hed + 70.000?
Jordvarme er betydeligt dyrere end luft til vand. Jeg vil tro ca. 30-60% i merpris.

Det der er vigtigt at vide med alternativ energi, er at cop-værdien så høj som mulig og dBèn er så lav som lulig. Har selv studeret det meget og fundet ud af at Mitsubishièn er rigtig fantastisk.

Sender dig en brugermanual på Mitsubishi luft/vand

PE

Kommer an på hvor meget arbejde du ønsker at have med at få varmen.

Jordvarme er der jo ikke noget arbejde ved at have.

Stoker er der jo arbejde ved at have men du har tilgengæld indvirkning på din varmeregning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Jeg har afbrudt min stoker, fordi den var dyrere i drift end min varmepumpe.

Nok engang. Jordvarme er meget dyrere af installere end luft varmepumper. Jordvarmen er enda dyrere i drift end luft varmepumpen.


PE

Annonce
Angående din cop værdi er det jo også et spørgsmålom hvordan man stiller regnestykket op husk på at tal og statistikker er meget taknemlige. Men hvis dit stokerfyr var dyr i drift kunne det skyldes at det var indstillet forkert

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg kunne nu også godt tænke mig at se lidt tal :)
Jeg tror det kunne være meget givtigt at opstille beregningsmodeller for respektive løsninger med angivelse af fakta forhold og forudsætninger. Så er man i stand til at vurdere løsningerne ud fra ens egne forhold, eksempelvis hvor meget men selv kan/vil foretage af installation, eller har adgang til billig brændsel. Der er sikkert mange forhold som skal med i sådan en komplet model (vedligehold, levetid og meget mere). En stor opgave tror jeg, men sandsynligheden for overenstemmelse med virkeligheden bliver større.

Jeg har opgivet jordvarme da smeden siger "ca. 100k" men en tømrer i vennekredsen siger jeg skal regne med 200k alt inklussiv. Det er alt for stor usikkerhed (jeg kunne sikkert få mere præcis fakta på bordet, hvis jeg gjorde en indsats for det). En kollega bruger for 25k el om året (forbrug + jordvarme), det synes jeg også er ret meget. 

 

Jeg tror heller ikke så meget på jordvarmen efter at have læst lidt mere om det hele - vi har som sagt et hus "uden noget", der er hverken radiatorer, rør, varmtvandsbeholder eller noget, og en komplet løsning med jordvarme løber derfor op i 200 af de lange, helt uden problemer. Taget i betragtning at vi bruger strøm for ca. 13.000 om året + ca. 4000 kr i brænde til brændeovnen, har det så lange udsigter at tjene sig selv ind, at det nok er bedre at lave stoker-tricket i en ny garage, bare alene det jeg sparer på stoker kontra jordvarme kan jo betale garagen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis