Hjælp!! Bilen starter ikke, lav oliestand

Jeg er den efterhånden hårdt prøvede ejer af en '98 Punto. Den har de seneste to dage haft umådeligt svært ved at starte, og i dag vil den slet ikke. Den fik 30-40 sek på startermotor inden jeg gav op. Jeg tjekkede bl.a. olien og den er til min store overraskelse meget lav. Kan jeg bare fylde noget mere på og så prøve igen eller er risikoen for at motoren brænder (eller allerede er brændt) sammen så stor at jeg bør få den bugseret på værksted med det samme.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså hvis du har kørt hjem i bilen, slukket motoren, og den så ikke vil starte nu, så tror jeg ikke det har noget med den lave oliestand at gøre. Men få den da for guds skyld fyldt op inden du prøver at starte den... Men hvis motoren kører rundt når du drejer nøglen, tror jeg godt nok ikke den er brændt sammen...
Hej. Hvis du har kørt hjem, er det sikkert fordi motoren var varm, men hvis der er gårt en olie skrabering på en eller flre stempler, har den muligvis oset meget. Efterfølgende bliver motorolien trykket op i forbrændingskammeret på cylindren og afbrændes/forbruges gennem den vej. Jeg synes du skal trække et tændrør op for at konstatere denne teori, du vil ikke være i tvivl for røret vil være sort. Det næste du skal gøre er enten at sætte et manometer på der hvor du påfylder olie for at tjekke om der kommer kompressionstryk ned i selve motoren (trykket siver ned på siden af stemplerne), har du ikke sådan et, kan du holde hånden hen over påfyldningshullet til motorolien i topdækslet og fjerne hånden hurtigt. får du et pust i ansigtet er det stemplerne der er revet, men det er ikke nogen vild operation, da du kan trække krumpap og stempler nede fra, ved afmontering af bundkaret. Alt i alt kan man utrolig meget selv, da en ombyttermotor kan være pebret i pris, men hvad fejler den så ?
Hej Daniel, så galt går det nok ikke. Tror du har fugt i dit motorrum.
Gør det rent omkring tændrør/kabler,strømfordeler og tændspole, med en petroleumklud.
Når det så ser rent og pænt ud, spøjter du med en gang WD 40, eller noget siliconespray,
så starter din bil. Husk at fylde olie på. Held og lykke.

Esben W

Det kan lade sig gøre.
Måske en defekt toppakning, det er et svagt punkt på punto'er.

Hvad med vandstanden, er det som det skal være.

Bliver bilen unormal meget varm?
Der var lidt lavvande i køleren, det er nu fikset. Sidste sommer gik toppakningen så både den + olie + kølevæske + tændrør er kun 1 år (15000 km) gamle. Jeg tror det måske er strømmen for jeg husker at den nogen gange springer et "slag" over hvis det er meget tåget. Tak for hjælpen indtil videre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis