Nyt oliefyr, evt bare brænder??

Hej alle LDS'ere.

Jeg bor i et 87 m2 etplans hus med et-strengs system og et oldnordisk Esso oliefyr. Huset er hulmurs isoleret og egentlig ret lunt, forbruget er bare for højt.

Kedlen er kun lidt isoleret og der er meget varmt i fyrrummet, som også fungerer som vaskerum. (godt sted at tørre tøj, men lidt dyrt )

Jeg overvejer enten at isolere den gamle kedel med en flamingokasse (selvfølgelig ikke holdbart i længden, men pt det nemmeste) og købe en ny brænder for at holde forbruget nede. Eller også at investere lidt mere og købe et færdigt sæt med brænder og kedel og montere det hele selv.

Jeg kan se at man kan få sådan et sæt for en rimelig fair pris på f.eks vv-grossisten.dk (andre gode steder??)

Men jeg aner ikke noget om oliefyr, så jeg ved ikke hvad der er mest økonomisk (både indkøb og forbrug holdt op mod hinanden) og hvilken kvalitet man skal gå efter.

Er der nogen der har erfaringer med anlæg, eller mere forstand på det end mig ?

PS. Indkøbsprisen spiller en ret stor rolle!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.
Glem alt om flamingokasser mv., det er brandfarligt og i det hele taget en rigtig dårlig ide´, hvis du vil isolere skal du bruge glas eller stenuld.( Rockwoll el. ligende)

Men det er ikke der du kan gøre de store besparelser. Det er kedlens effektivitet (virkningsgrad) der er det afgørende. En gammel kedel som din, smider en stor mængde energi (varme) ud i skorstenen og ikke ud i radiatorene, hvor vi gerne vil have varmen.

Du bør kunne se din kedels virkningsgrad på sedlen fra din oliefyrs montør eller skorstensfejer, normalt bliver den klæbet fast på kedlen andre gange i en OR rapport der ligger ved kedlen. En virkningsgraden
på 85 % betyder at for hver krone olie du brænder af får du for 85 øres varme.
Du skal/bør investere i en ny kedel og brænder, at købe den hos vvs-grossisten, billigvvs eller ligende er helt ok, bare husk at få en autoriseret til at tilslutte den. Har kigget lidt på de sider og alle har et fornuftigt sæt med kedel og brænder til rimelige priser.

God fornøjelse

oj8600
Købte et af de billige sæt fra vvs-eksperten som backup fyr for en stoker og som erstatning for en gammel brænder i en Salamanda kedel.
Vil tro jeg gik ned på mellen det halve til 2/3 dele forbrug, bare lige. Yderligere er rørene blevet isoleret med 2 rørskåle hvilket har bedsat forbruget markant ydeligere.
Problemet er jo så at tørre tøj ;-)
Skrevet af cln den 25-10-2008 22:23
Problemet er jo så at tørre tøj ;-)

Ja, men med de penge jeg sparer på olie, bliver der nok råd til en tørretumbler

En autoriseret skal tilslutte det?

Dvs man ikke selv må montere og tilslutte noget? Jeg regnede bare med at få en oliefyr-service mand til at justere det ind, men det er måske ikke tilladt at lave-det-selv?

Der skal jo nok laves lidt om på nogle vandrør osv, men man er jo LDS'er..

Jeg synes det er en jungle med alle de forskellige kedler og brændere man kan købe. F.eks hvilken KW vil være passende til mit hus? Jeg har 5 radiatorer, en brugsvandvarmer, og lidt gulvvarme på badeværelset. Og er der nogle mærker, af de billige, man skal holde sig fra?

Hej.

Det bedste du kunne, hvis du ønsker seriøs behandling/rådgivning er at henvende dig til Dansk Klimatech, de arbejder ikke som sælgere, men som rådgivere selvom de forhandler alterneative/grøn energi til meget fornuftige priser.

 


PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis