føre loftudtag ned.må man selv ?

jeg har nogle loftudtag der ikke er ført ned da der er sat nyt loft op i sin tid.
må man selv løsne dem oppe på loftet og så lave hul i loftet og føre dem ned.
jeg kan iøvrigt se at der i mit oprindelige loft altid har været sån at loftudtaget har endt ved oversiden af de gipsplader der var sat op.
hvad er reglerne så i dag ? nogle siger at det er iorden hvis den ender på oversiden af det nedderste loft andre siger at den skal flugte med undersiden af det nederste loft ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke selv føre disse ned, da det er fast installation. De skal føre ned gennem, eller der skal bruges en afstandsring som monteres nedefra og derved opnår samme effekt som et blive ført helt ned gennem loftet. http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=182A1204
okæ man kan få sån en fætter!!!!!!!!!!!!!!!
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=182A1204
så er det bare det om ledningerne er lange nok.
jeg har læst at man må forlænge dem med noget som hedder krympemuffer og så krympeflex er det rigtigt.?
Krympeflex, det er noget klytværk at begynde på... hvis ledningerne er så korte at de ikke kan nå til lampestedet, vil det heller ikke til at få en tang op til at presse en muffe på (og med fare for en dårlig/løs forbindelse).... Så da heller en kronmuffe efter min mening...

Men allerbedst er, udskiftning af ledninger så de kan nå / eller sænke lampestederne som du beskriver i første indlæg.

Men om det er den ene eller anden løsning, så er det arbejde for en Aut. installatør.
Som nævnt må du ikke selv udføre dette arbejde, det er et job for elektrikkeren.
-Dåserne SKAL i dag føres helt gennem loftet (eller der kan bruges en afstandsring som Daniel nævner)
At forlænge ledningerne er en dum løsning og i sidste ende nok også dyere end at skifte dem. Ved at forlænge dem har du heller ikke mulighed for at komme til at udskifte senere hvis det bliver nødvendigt. Lad din elektrikker kigge på opgaven og evt. give en pris inden han går igang. På denne måde har du også din ryg fri hvis der skulle opstå problemer. En evt brand tilfølge af gør det selv arbejde vil din brandforsikring heller ikke dække. Jeg ved i øvrigt at sikkerhedsstyrelsen i øjeblikket arbejder på at få eleftersyn af tilfældige eksisterende installationer igennem. I et sådant tilfælde vil der opstå problemer hvis der er udført "ikke korrekt arbejde" og du ikke kan dokumentere det er udført af en installatør.
Hvis loftudtaget er af den type hvor der går en ledning fra lampen gennem et hul, og det så samles med kronmuffer, er der ingen grund til at forlænge kablet. Det kan være lidt mere bøvlet og skifte en lampe, men det gør man jo ikke hver dag.
Så sæt en ring på, og så er den ikke længerer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja men det skal jo laves på den lovlige måde. Det vil sige at der skal være adgang til alle samlinger der er lavet med kronmuffer eller ligende. Det skal føres ned på den rigtige måde, det skal laves af en aut. installatør. Det er lovligt at sætte en afstandsring ja det er korrekt men det er jo ikke meningen der skal 10 på. det er den ikke baseret på. Men det er ikke gør det selv arbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis